Rogier van der Weyden’in “Portrait of a Lady” eseri

weyden portrait lady

Hollandalı ressam Rogier van der Weyden‘i “Aziz Ivo” ve “Çarmıhtan İndiriliş” adlı tabloları aracılığıyla tanıtmıştım. 1400 yılında doğan ve 64 yıllık bir ömür yaşayan Weyden, ölmeden evvel bir kadın portresi resmetti. Sonradan “Portrait of a Lady” olarak adlandırılan bu üç çeyrekten resmedilmiş portredeki kadının heykel gibi kusursuz görünümü, mütevazı ve içe dönük duruşuyla etkileyici bir uyum yakalamış.

Siyah V dekolteli bir elbise, altın işlemeli tokasıyla kırmızı kumaş kemeri, siyah bir banta sıkı sıkı topuz yapılmış başının üzerindeki transparan peçesiyle dikkat çeken bu genç kadın, karın hizasında ince parmaklı ellerini birleştirerek ürkek ve narin bir duruş sergilemekte. Beyaz teni, açık renk saçları, duru yüzü ve pahalı kıyafetleriyle aristokrat olduğunu düşündüğüm figür, 15. Yüzyıl Fransa Bölgesi Burgonya modasına uygun. Bunu sanat tarihçileri söylüyor.

weyden portrait lady 1  Kısaca özetlemeye çalıştığım figürün dış görünümünde ziyade aslında Weyden‘in bu kusursuz figürünü resmederken kullandığı teknik önemlidir. Eser, izleyicinin gözüne hemen çarpacak türden keskin bir dengeye sahiptir. Kadının yüzü, elleri ve bedeninin düzgün çizimi kusursuzluğa çok yakındır. Elbisesinin koyuluğu, tenin beyazlığı ve şeffaf peçesi, farkettirmeden kendini beğendiren önemli öğeler. V dekoltesinden görünen ve başındaki peçeyle uyumlu şeffaf iç giysisi de bu öğeler arasında gizli bir detay. Bu dekolteye biraz dikkat ederseniz, ters elmas biçiminde olduğunu görürsünüz. Aynı şekilde dekoltedeki şeffaf iç giysi de bir başka ters elmastır.

weyden portrait lady 2

Figürün alnına doğru çıkık ve yuvarlak başı, yanak çukurlarındaki kırmızılık, düşük göz kapakları ve ten renginden biraz koyu kaşları (yorumcular “olağandışı şekilde geride” bulsa da) ve bir teki görünen kulağı, figürün sakin ve içe dönük haline destek veriyor. Buna, kısaca “beden dili” desek yanılmayız sanırım.

weyden portrait lady 3

Yeşil ile mavi karışımı arka plan, ve figüre odaklanmamız için oldukça koyu boyanmış. Bu durum, resmi zamansız ve mekansız yapıyor. Yani bu, sadece bir portredir ve bütün algımız, genç kadına yönelmelidir. 1460 senesinde; 37 x 27 cm‘lik panel üzerine yağlıboyayla yapılan eser, Hollandalı ressamın en değerli işlerinden biri.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s