Giorgione’nin “The Tempest” eseri

La Tempesta ronesans

Yüksek Rönesans’ın değerli zatı Giorgione, 1477 ile 1510 arasında geçen kısa ömrüne rağmen önemli işler yarattı. Bunlardan biri, “La Tempesta”  adını verdiği bir anne bebek ve bir genç adamdan oluşan üç figürlü eser. Peyzaj ön planda değil, ancak kompozisyonun en önemli tamamlayıcısı. 83 x 73 cm‘lik kanvas üzerine yağlıboyayla yapılan resim, Venedik Akademi Galerisi’nde. 

Resmin sağ tarafında bebeğini emziren bir anne figürü var. Bu figür, sıradışı duruşuyla dikkat çekiyor. Çünkü emziren bir anne, bacaklarını bu şekilde açıp bebeğini böyle tutmaz. Bu durum, figürün İsa’yı emziren Meryem olma ihtimalini yok ediyor. Bazı yorumculara göre bu kadın, bir fahişe ya da çingene? Öyle ya da böyle, anne olmaya hazır olmayan bir kadının bebeğini sahiplenme içgüdüsünü gördüğümüz bu kadın, 15. Yüzyıl’da yapılmış bu eserde doğrudan bize baktığı için önemli bir konuma sahip.

la tempesta

Sol taraf baktığımızda bir genç adam figürü görüyoruz. Kimine göre bir çoban olan bu figür, dönem İtalyası’nın La Compagnie della Calza denilen Venedik eğlence gösterilerinin erkek göstericilerinden biri. Bunu çift renkli çorapları ve kıyafetlerinden anlıyoruz. Elinde uzun bir sopa bulunan bu figür, bebeğini emziren anneden tarafa bakıp gülümsüyor; lakin baktığı onlar değil. X ışınlarıyla bakılan eserde bu erkek figürün yerinde büyük bir leylek var. Leylek, ‘anne sevgisi‘ni simgeliyor.

la tempesta1

Figürün hemen arkasında bir dikdörtgen sütun ve üzerinde silindir şeklinde iki sütun görüyoruz. Tarihi açıdan pek çok anlama gelebilen bu sütunlar, eserin ahlaki alegori içerebileceği şüphesini destekliyor. Geriye baktığımızda; bize doğru gelen nehrin üzerinde tahta bir köprünün varlığı dikkat çekiyor. Tarihçiler tarafından Mısır olduğu düşünülen bu yerdeki beyaz renkli yapılar, bir diğer önemli unsur.

la tempesta2

Sağ tarafta gri çatılı yapıya yakından bakalım. Çatısında bir leylek görüyoruz. Yukarıdaki paragrafta, erkek figürün yerine bir leylek yapıldığını; daha sonra ressam tarafından düzeltildiğinden bahsetmiştim. Bu leylek, anne sevgisi veyahut barışın simgesi olabilir. Gökyüzüne baktığımızda ise fırtına öncesi bir zamanda olduğumuzu anlarız. Yani, eserdeki zamandan bir süre sonra büyük bir fırtına çıkacaktır.

la tempesta3

Daha ileride bir başka beyaz yapı var. Kahverengi tonlarında bir sembolün seçilebildiği bu yapının duvarı, Giorgione‘nin dehasını bir kez daha ortaya koyuyor. Bu sembol, İncil‘deki Markos Bölümü‘nün yazarı olan Aziz Markus’un Aslanı‘dır.

la tempesta4

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s