Caravaggio’nun “Conversion on the Way to Damascus” eseri

Conversion on the Way to Damascus
Daha evvel The Musicians, The Cardsharps, Boy With a Basket of Fruit, Medusa başta olmak üzere birçok eserinden söz ettiğim İtalyan ressam Caravaggio, 1572 – 1610 yılları arasında geçen kısa ömrüne ‘baş eser’ denebilecek çok fazla iş sığdırdı. Yukarıda adını yazdıklarımın dışında “Conversion on the Way to Damascus” da bu işlerden biridir.

Orijinal ismi “Conversione di San Paolo” olan 230 x 175 cm‘lik bu yağlıboya tablo, Roma’daki Santa Maria del Popolo Kilisesi için yapıldı. Ressamın ölmeden 9 sene evvel, yani 1601’de tamamladığı bu resim, Hıristiyanlar için önemli bir kimse olan Aziz Paul‘un (ilk adı ‘Saul’ idi‘Pavlus’ da diyebilirsiniz) İsa‘ya düşman iken nasıl değişip onun gönüllü elçi olduğunu gösteriyor. Üzerinde 1 yılı aşkın bir süre çalışılan eserin daha sonra eserin bir versiyonu daha yapıldı.

Önce Aziz Paul‘un hikayesini anlatayım. Tevrat‘a göre; Tarsuslu bir Ferisi olan Pavlus, İsa‘ya inanmayan, Hıristiyanlar’a korku salan bir adamdı. Konuyu fazla derinleştirmemek adına anlatmayacağım bir amaç uğruna atıyla Şam‘a (Damascus) gitmeye niyetlenen Pavlus, yolda ışık huzmesi biçiminde görünen İsa’ya rastlar. İsa, O’na; “Saul! Saul! Bana eziyet mi edeceksin?” diye sorar. Pavlus, inanmadığı İsa‘yı görünce kör olur ve o vakitten itibaren yaşamını O’na tapmaya; Hıristiyanlığı yaymaya adar. Buna “Şam Vizyonu” diyoruz. Buradaki ‘vizyon‘un manası, birçokları tarafından ‘halüsinasyon’ olarak kabul edilse de dinsel, daha doğrusu manevi açıdan ele alınca hepimizin başına gelmiş bir durum, olarak görebiliriz.

caravaggio pavlus

İsa‘nın 12 havarisinin dışında; gönüllü havari diyebileceğimiz önemli bir zat olan Aziz Paul; resimde kör olmuş, ellerini ışığa doğru açmış ve İsa’nın yoluna dönmüştür. Caravaggio‘nun Maniyerist çizgisini burada parlak renklerden görüyoruz. Aynı şekilde ışık-gölge zıtlığını kusursuz bir şekilde aktarmış. Lakin sanat tarihçilerine göre resimde bazı kusurlar var; bunlardan en önemlisi atın ayaklarının birbirine fazla bitişik, ‘sıkışık‘ denecek kadar yakın durması.

caravaggio pavlus2

Karanlık bir arka planı tercih eden Caravaggio, bu şekliyle figürlerin daha ön planda olmasını sağlamış. Kahverengi tonlarının ağırlıkta olduğu resimde en dikkat çekici renk, tonu çok farklı olmasa da Pavlus‘un kıyafetindeki kırmızıdır.

caravaggio pavlus3

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s