Bronzino’nun “An Allegory with Venus and Cupid” eseri

venus-cupid-folly-and-time

Agnolo di Cosimo olarak da bilinen Bronzino, 1503 ile 1572 arasında yaşamış bir İtalyan Maniyerist’tir. Biraz Parmigianino‘yu andırsa da ikili arasında ciddi ayrımlar söz konusu. İsmini esmer teninden olan Bronzino‘nun 40’lı yaşlarında tamamladığı bir ahşap panel üzeri yağlıboya işinden söz edeceğim. “An Allegory with Venus and Cupid” adlı bu çok figürlü eser, Londra Ulusal Galeri’de sergileniyor.

Aşk Tanrıçası Venüs ile oğlu Cupid‘den daha evvel pek çok kez bahsetmiştim. Mitolojinin en kutsal ana – oğul ilişkisine sahip olan bu ikili, eserimizde çok farklı bir şekilde karşımıza çıkıyor. Üç ana tema; Şehvet, Haset ve Aldatma üzerine kurulu olan bu eserde genç ve çıplak olan Venüs, ergenlik dönemine giren Cupid‘e bir anne gibi değil, bir kadın olarak yaklaşıyor.

venus cupid1

Venüs’ün dolgun kadın bedeniyle Cupid‘in henüz olgunlaşmamış genç erkek bedeni, birbiriyle cinsel temas içinde. Cupid, Venüs‘ün dudaklarını öperken sağ eliyle onun çıplak göğsüne dokunmakta. Her iki figür de kendinden geçmiş durumda. Burada apaçık cinsellik var. Öte yandan Venüs‘ün sol elinde tuttuğu meyve (elma olabilir), tahmin edeceğiniz üzere Yasak Meyve‘dir. Burada bir alegori söz konusu olabilir; İncil’e göre Havva’nın kopardığı Yasak Meyve sonucu Tanrı, onu Adem’le birlikte Dünya’ya kovar. Burada ise “Yasak Meyve; Venüs’ün, oğlu Cupid’le cinsel teması.

venus cupid2

Venüs‘ün sağına doğru baktığımızda küçük bir oğlan çocuğu görürüz. Başında çiçek tacı, yüzünde bilinçsiz bir gülüşle bu oğlan, Çılgınlık‘ı temsil ediyor. Venüs‘ün oğluyla ilişkisi, ‘Günah‘tan önce ‘Çılgınlık‘tır.

venus cupid3

Sağ üste baktığımızda sırtında kum saati taşıyan yaşlı bir adam figürü göze çarpar. Bu, eserdeki kontrol edilemeyen Zaman‘dır. Figür ise alegorik bir karakter olarak sık sık kullanılan Zaman Baba.

venus cupid4

Sola, Cupid‘in hemen arkasına bakalım. Burada elleriyle başını tutarak feryat koparan bir kadın figür görüyoruz. Haset’i temsil eden bu figür, eserde daha arka planda kalmış. Zaten eserde Venüs ile Cupid dışındaki figürlerin hepsi geri plandadır ve hepsi sanki bu ikiliye doğru yönelmiştir.

venus cupid5

Solda, en üstte mavi çarşafı tutan bir başka kadın figürü var. Zaman Baba‘nın şiddet gösterdiği bu figür, iki ana figür üzerinde kötü amaç besleyen Sahtekarlık yahut Aldatmak‘ı temsilen burada.

venus cupid6

Zaman ise buna izin vermemeye kararlı. Sağ en aşağıda duran iki maske ise muhtemelen ‘bırakılmış rol’ü gösteriyor. Yani Venüs ile Cupid, bu mavi perde önünde en gizli arzularını ortaya döküyorlar.

venus cupid7

1545 senesinde tamamlanan 146 x 116 cm‘lik bu panel, Bronzino tarafından Fransa Kralı Francis’e sunulmuştur.

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s