Caravaggio’nun “Crucifixion of Saint Peter” eseri

aziz peter çarmıh1572’de doğduğu bilinen Caravaggio, 28 yaşındayken Roma’daki Santa Maria del Popolo Bazilikası’ndaki Cerasi Şapeli için bir tablo siparişi aldı. Tablonun konusu, İncil’deki Aziz Peter’in Çarmıha Gerilişi bölümü olacaktı ve ressamımız, 230 x 175 cm‘lik bu dev yapıtı bir yıl içinde tamamladı. 1610’da kaybettiğimiz Caravaggio‘nun en iyileri arasında yer alan “Crucifixion of Saint Peter“in orijinal adı Crocifissione di San Pietrodur. 

Balıkçı Simeon, İsa‘nın 12 havarisinden biri olduğunda adı, “kaya” anlamına gelen ‘Petrus‘ oldu. Bu ad, ona İsa tarafından; Hıristiyanlığın kaya gibi sarsılmaz olduğunu simgelemesi için verildi. Daha sonra Hıristiyanlık aleminin ilk Papası oldu ve bugün, Aziz Peter olarak tanınmakta. Belinde taşıdığı altın anahtarlıkta Cennetin anahtarlarını bulunduran Aziz Peter, 64 yılının son Haziran gününde çarmıha gerilerek öldürüldü.

İmparator Neron‘un yaptırdığı Kolezyum‘da çarmıha gerildiğine inanılan Aziz Peter, Hıristiyanlar tarafından İsa’nın halefi olarak görülür. Bunun sebebi, Papa olmasının yanında gördüğü sanrıdır; İsa öldükten bir süre sonra onu kanlı canlı gören Aziz Peter, yüce kurtarıcısına “Quo vadis?“, yani “Nereye gidiyorsun?” diye sorar. İsa da ona; “Roma’ya, tekrar çarmıha gerilmeye gidiyorum…” şeklinde cevap verir. Bu, aslında Aziz‘in kaderidir; İsa‘nın kararlı bir şekilde ölüme gitmesi, ona da cesaret verir ve Roma‘da çarmıha gerilirken baş aşağı olmayı tercih eder.

aziz peter çarmıh1

Caravaggio‘nun eserine baktığımızda, yaklaşık 60 – 70 yaşlarında resmedilen Aziz Peter‘in çarmıha geriliş anını çapraz açıdan görüyoruz. Başının ön kısmındaki saçlar yaşlılıktan dökülmüş; şakaklarındaki saçlar ve sakal ve bıyığı beyazlamış olan Aziz‘in mahrem yerini örten beyaz kumaş parçası, resmin en alt kısmında yer alan ve çarmıhı sırtlamaya çalışan figürün üzerindeki kıyafetle uyum oluşturmuş.

aziz peter çarmıh2

Aziz’in çıplak gövdesine vuran ışık, eserin sol tarafında duran ve Aziz’in ayak tarafından tutarak çarmıhı kaldırmaya çalışan figürün kol kaslarına vurarak sarfettiği kuvveti belirginleştirmiş.

aziz peter çarmıh3

Eserin sağ üst kısmında duran ve çarmıhın ayak kısmına bağladığı ipi sırtlayarak çarmıhı kaldırmaya çalışan figür, tıpkı soldaki figür gibi yüksek miktarda kuvvet vermekte.

aziz peter çarmıh4

Çarmıhı kaldırırken yüzleri görünmeyen bu üç Romalı işçinin yaşlı adamı kaldırırken bu denli kuvvet sarfetmesi, Aziz Peter’in otoritesini simgeliyor olabilir? Zeminde gördüğünüz büyük kaya parçası ve yanındaki küçük taşlar, Aziz Peter‘in ismine bir atıfta bulunurken Hıristiyanlığın sarsılmazlığına da gönderme yapmakta.

aziz peter çarmıh5

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s