Giulio Romano’nun “The Holy Family” eseri

romano

Giulio Romano, Rafaello‘nun çırağıdır. Şimdi bahsedeceğim “The Holy Family” de dahil, yaptığı her eserde ustasından iz vardır. 1499 ile 1546 yılları arasında yaşayan ve pek çok mimari eser vermiş İtalyan sanatkarın, tüm Hıristiyanlar tarafından ‘Kutsal Aile‘ bellenen Meryem, İsa ve Azize Anna‘lı tablosundan söz edeceğim.

Ön tarafta bir bütün olmuş figürlere baktığımızda bebek İsa‘yı tutan Meryem‘i, eşi Vaftizci Yahya‘yı ve çocuk meleği görüyoruz. Oldukça genç resmedilmiş Meryem‘in yüzündeki huzurlu ifade, çocuk meleğin yüzündeki hayranlık ve bebek İsa‘nın neredeyse neşeye varan mutluluğu, eserdeki karanlık atmosferle zıtlık oluşturuyor.

romano1

Meryem‘in iki bacağının arasında tutup iki eliyle desteklediği bebek İsa, çocuk meleğin sağ eliyle tuttuğu kitaba bakıyor. Bu kitap, Vaftizci Yahya‘nın yazdığı litürjinin (ayinlerdeki kuralların bütünü) Ecce Agnus Dei, yani “Tanrı’nın Kuzusu” bölümüdür. Bebek İsa, kitabın bu bölümünü açarak mesajı apaçık veriyor.

romano2

En solda, kucağında sarı bir kumaş parçası tutan erkek figür, Vaftizci Yahya‘dır. Meryem‘in kocası olan Yahya, bebek İsa‘ya şefkatle bakmaktadır. Eserde bütünen çıplak olan bebek İsa ve çocuk meleğin görünen erkeklik organları, Rönesans döneminde dini eserlerde sıklıkla gördüğümüz bir detay.

romano3

Sağ arka tarafa baktığımızda öndeki figürlerden bağımsızmış gibi duran bir kadın figürü görüyoruz. Bu kadın, sanki başka bir yerde veyahut başka bir zamandadır. Meryem’in annesi Azize Anna (St. Anna) olan bu figür, sol elinde tuttuğu sepette iki üveyik taşıyor. Güvercin türü olan üveyik, Azize Anna‘nın kocası ve Meryem‘in babası Joachim‘i temsil ediyor. Bu paragrafın başında dediğim gibi, Meryem’e anne olmak için fazla genç duran Azize Anna, başka bir zamana aittir.

romano4

Arka planda gördüğümüz mütevazı ev ve sağ arkada gördüğümüz ağaçlar, bize ormanlık alan hissini verse de eserdeki mekan tam olarak belli değildir. Ressamın evi boyarken kullandığı kahverengi ve ağaçlar için tercih ettiği yeşil, figürlerin üzerindeki renklerle bir denge kurmuştur. 77.7 x 61.9 cm ebatlarındaki panel üzerine yağlıboya ve temperayla tamamlanan eser, Los Angeles’teki J.Paul Getty Müzesi‘nde.

romano5

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s