Parmigianino’nun “Madonna With the Long Neck” eseri

long neck meryem

Daha önce “Turkish Slave“, “Cupid Making His Arch“, “Antea” ve “Bombeli Aynada Otoportre” adlı eserlerinden söz ettiğim İtalyan Maniyerist Parmigianino, 37 yıllık kısa ömrüne rağmen çok değerli işler ortaya koydu. Bu işlerden biri, tamamlayamadığı “Madonna With the Long Neck“. Ressamın 1535’ten öldüğü yıl olan 1540’a dek üzerinde çalıştığı bu eser, bir Katolik kilisesi için sipariş edilmişti.

meryem

Madonna figürleri yaparken Raphael‘i örnek alan Parmigianino, “Madonna With the Long Neck“i yaparken daha çok kendi dehasını kullandı. Özenle bükülmüş parlak kahverengi saçlı başındaki inci taç, hafif kızarmış yanakları ve yüzündeki mutlu ifade,ona alımlı ve kadınsı bir hal vermiş. Genellikle ‘anne‘ rolüyle gördüğümüz Madonna‘nın (Meryem) güzelliğiyle karşımıza çıkması, ressamın bilhassa ortaya çıkarmak istediği nokta.

meryem2

Annesinin kucağında çıplak bir şekilde yatan bebek İsa, sanki kendinden geçmiş gibidir. Bu görüntü, bizde ölü bir bebeğe bakıyormuşuz gibi bir his uyandırıyor.  Soldaki meleğin elinde tuttuğu büyük vazoya dikkat edelim. Vazonun üstünde çarmıha gerilmiş İsa’nın silüeti var. Sanki İsa’ya geleceği gösterilmekte.

meryem4

Meryem‘in üst üste konulmuş iki mindere ayağını koyarak destek alması, ona loğusalıktan henüz çıkmış havası veriyor. Resmin sol tarafına bakınca beş melek görüyoruz. Ergenlik çağlarında olan bu melekler, sanki tablonun soluna sıkışmış gibilerdir.

meryem3

Sağ altta gördüğümüz figür, küçük boyutuyla dikkat çekiyor. Yaşlı, saçsız bir erkek olan bu figür, Aziz Jerome‘dir. Elindeki top parşömen, Latinceye çevirdiği İncil‘e yapılmış bir atıftır. Bu, muhtemelen Parmigianino‘nun koymak istemediği lakin sipariş veren koyu Katoliklerin şart koştuğu bir detay.

meryem5

Aziz Jerome‘nin arka tarafına baktığımızda uzun bir sütun görüyoruz. Resimdeki mekan hakkında bize fikir veren bu sütunun esas amacı, Ortaçağ’daki dini müziklerde geçen “Ey boynu mermer sütun Meryem” dizesini anlatıyor.

Konuya girmişken detaya gireceğim; resmin adından da anlayacağınız gibi ana nokta, Meryem‘in uzun boynudur. Aynı şekilde elleri, parmakları ve elmas formunda yapılmış başı da uzun ve orantısızdır. Dengesizlik yaratan bu, aslında resmin kendi düzenidir. Tıpta ‘bağ doku bozukluğu‘ olarak tanımlanan Marfan sendromunu hatırlatan bu orantısızlık, sol ön taraftaki meleğin çıplak bacağıyla verdiği erotik mesajla daha özgün bir hal alıyor.

219 x 135 cm ebatlarındaki kanvas üzerine yağlıboyayla tamamlanan (aslında tamamlanamayan) eser, Floransa’daki Uffizi Galerisi‘nde sergileniyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s