Mikhail Nesterov’un “Philosophers” eseri

nesterov philosophers

Mikhail Nesterov, Rusya’da 1800’lerde ortaya çıkan ve yayılan Sembolizm akımını resim alanında temsil eden değerli bir sanatkardır. Daha çok kilise ve katedrallere din temalı işler boyayan ressamımız, 1917 yılında çok sevdiği iki dostu Sergei Bulgakov ile Pavel Florensky‘nin yan yana yer aldığı bir portre yaptı. 

1862 yılında Rusya İmparatorluğu sınırları içine doğan Mikhail Vasilyeviç Nesterov, 14 yaşında Moskova Güzel Sanatlar Akademisi’nde resim ve heykel eğitimi almaya başladı. Ressamlık kariyeri boyunca memleketinden pek çok dini yapıya freskler boyayan Nesterov, yukarıda gördüğünüz iki figürlü portreyi 55 yaşındayken tamamladı. Sevdiği ve desteklediği iki teologu barındıran “The Philosophers“, 123 x 125 cm ebatlara sahiptir ve Moskova’daki Tretiakov Galerisi‘nde sergilenmektedir.

Ön tarafta, beyaz cübbesiyle gördüğümüz figür, Papaz Pavel Florensky‘dir. 1882, Rusya doğumlu Rahip Florensky‘nin soyu Rus Ortodoks Kilisesi’ne bağlıydı ve kendisi de bu geleneği devam ettirdi. Dilimize de çevrilen “Tersten Perspektif” adlı eseriyle büyük yankı uyandıran Florensky, Filippo Brunelleschi icadı olan perspektif anlayışına karşıt görüşler sunmuştur.

Sağ, ya da derinlik olduğu için iç tarafta kalan siyah takım üzerine aynı renkte palto giyen figür, din felsefecisi Sergei Bulgakov‘dur. Ortodoks Hıristiyan Kilisesi’ne bağlı Bulgakov, 1871’de Rusya’da dünyaya geldi ve bu eser yapıldıktan bir sene sonra papaz oldu. Yazdıkları ve fikirleriyle memleketinde büyük yankı uyandıran Bulgakov, 1944’te hayatını kaybetti.

1

Florensky‘e bakalım. Öne eğdiği başı ve göğüs hizasında tuttuğu sol eliyle Tanrı’ya olan inancını beden diliyle gösterirken sağ elinde sıkıca tuttuğu rahip değneğiyle bu inancının yıkılmazlığını göstermek istiyor.

2

Üzerindeki cübbenin beyaz oluşu; saflık, temizlik olgularını anlatıyor olabilir. Hafif uzun saçları, siyah beresinin ense tarafından çıkmış ve sakallarının koyu renk oluşu, Florensky‘nin henüz genç olduğunu gösteriyor.

3

Florensky‘le birlikte kırda bir gezintiye çıkan Bulgakov, siyah takım elbise ve üzerine siyah bir palto giymiş. Yüzünde ciddi ve biraz kızgın bir ifade var. Ona asil bir duruş kazandıran bu görünüm, yanındaki din adamıyla beraber ele alınınca bir zıtlık oluşturuyor. Bu zıtlık, modern beyefendi, ‘bilim adamı’ görüntüsündeki Bulgakov ile Tanrı’ya bağlı Florensky‘nin arasındaki farklı görüşlerdir. Normalde her ikisi de din adamı ve düşünürdür, lakin ikili arasındaki görüş ayrılıkları, ortak dostları Nesterov‘un kıyafetler aracılığıyla kontrast oluşturduğu bu tablosunda vurgulanmıştır.

nesterov philosophers4

Bir ormanlık alanda olduğu görülen ikili, sanki dinsel figürler gibi peyzajdan ayrılmış, apayrı bir evren yaratarak sanki beraber değillermiş gibi yürümekteler. Ressamımız Nesterov‘un atalet halinde olan bu iki figürü başarıyla resmettiği bu eser, başta Rusya olmak üzere tarihi açıdan oldukça kıymetli bir iştir.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s