Francisco Goya’nın “Allegory of the City of Madrid” eseri

610goya

1746 doğumlu İspanyol ressam Francisco Goya‘yı “3 Mayıs 1808“, “El Pelele“, “Saturn Devouring His Son” gibi eserleriyle tanıtmıştım. Gönlünün en büyük kısmını memleketine ayıran ve bu sevgisini ölene dek koruyan ressamdan “Allegory of the City of Madrid” eseri aracılığıyla bir kez daha bahsedeceğim. Tarihi bir önem taşıyan bu eserin karışık hikayesiyle başlayalım. 

Yıl 1808; Fransız Devrimi‘nin en önemli ismi General Napolyon Bonapart, İspanya’yı işgal etmiştir. 1788’de İspanya Kraliyet Tahtı’na oturan 4.Carlos, tahtından edilip yerine Napolyon‘un kardeşi Joseph Bonapart yerleştirilir. Kral 4. Carlos ise Fransa’da tutsaktır. 1812’de işgal biter; Joseph, 1813’te tahtan iner. Yerine geçen 7. Fernando‘dan sonra 1833’te Kraliçe 2. Isabel, ülkeyi yönetmeye başlar. İspanya yönetimi hakkında verdiğim bu bilgiler, tabloyu anlamak için kafidir. Esere geçiyorum.

Francisco Goya, 1809 yılında bu esere başladığı sırada 63 yaşındaydı. Bazı kaynaklara göre Goya, Napolyon‘un kafa yapısını beğeniyordu ve onu memleketi için bir kurtuluş olarak görüyordu. Öyle ya da böyle, 4. Carlos‘un emrinde çalışan ressamımız, Napolyon‘un kardeşi Joseph‘in de ressamı olmuştu. Madrid Kent Müzesi‘nde sergilenen ve boyası 1 yıl süren 260 x 195 cm‘lik bu eserde Rokoko etkisi açıkça görülür.

1

En soldan başlayalım. Gri renkle boyanmış ayı kafası şeklinde bir taş yapı görüyoruz. Bu yapının üzerinde sarı yıldızlı, mavi yuvarlak çerçeveli bir görsel görüyoruz. Bu, Madrid‘in simgesi olan Madrono Ağacına Tırmanan Ayı‘dır. Ayının dişi oluşu, verimliliği, doğurganlığı; ağaç ise bilgeliği, kaynağı simgeler. Bu çerçeveli görselin üzerindeki sarı taç, “Kral 4. Carlos tahtından edilse de Madrid sahipsiz değildir” mesajı veriyor.

2

Hemen merkezde, Rokoko stilinde boyanmış kadın figürü, saflığı ve güzelliği; yani memleketi işgal edilmiş Madridliler‘i temsil eder. Bakire Meryem olabilir. Figürün sağına baktığımızda beyaz bir köpek görüyoruz. Köpek, sadakattir. Bu olgunun Madrid şehrine mi, 4. Carlos‘a mı, yoksa Napolculuğa mı atfedildiği yoruma açıktır.

2222222Sağ üst tarafta defne yaprağı işlemeli oval bir çerçeve içinde “Dos De Mayo” yazdığını görüyoruz. “3 Mayıs” anlamına gelen bu mesajın ne anlattığını buradan okuyabilirsiniz.

3

Bu oval çerçevede esasen Joseph‘in resmi vardı. Daha sonra 7. Fernando yerleştirildi. Yani tahttakiyle beraber resimdeki çerçenin içindeki de değişiyordu. En son 2. Isabel, duruma el koydu ve adaletin bir erkek portresiyle resmedilemeyeceğini söyleyerek çerçeveye “3 Mayıs” yazılmasını istedi. Bu çerçeveyi, biri bize arkası dönük, diğeri ise kadın figürüne gülümseyerek bakan iki melek taşımakta.

4

En yukarıda trompet çalan bir erkek melek, hemen üstünde defne yaprağı tutan bir dişi melek figürü görüyoruz. Trompet, Madrid‘in kurtuluşunu kutlamak için yapılan şölenleri temsil ederken defne yaprağı, bu eserde ‘zafer‘i simgeler. Zemine baktığımızda neredeyse her evde olan Madrid halısını görüyoruz. Yani, Madrid kurtulmuştur ve Madrililer’indir.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s