Rene Magritte’nin “The Menaced Assassin” eseri

MOMA 02-1 Rene Magritte The Menaced Assassin

Belçikalı ressam Rene Magritte‘nin “Le Viol“, “Golconda“, “The Castle of the Pyrenees” adlı eserlerini anlatmaya çalışmıştım. Şimdi yorumlamaya çalışacağım Magritte eseri “The Menaced Assassin“, 1927 yılında; yani ressam 29 yaşındayken tamamlandı. İlk kişisel sergisi için yaptığı bu eser, tıpkı “Les Amants“daki gibi Fantomas etkisi görülüyor.

Önce Fantomas‘dan söz edeyim. 1911 yılında Marcel Allain ile Pierre Souvestre‘nin birlikte yazdığı bir suç/ gerilim serisi olan Fantomas, o dönem her daldan sanatçı ve sanatçı adayını ciddi anlamda etkiledi. Bu sebepten özellikle Sürrealizm akımında bu seri geniş yer tutar. 1967’de kaybettiğimiz Magritte‘nin bu eseri, 1911 yılında Louis Feuillade tarafından çekilen bişr Fantomas uyarlamasından bir sahnedir. Bu paragrafın altında sahneyi paylaşıyorum;

still_from_louis_feuillade_fantomasResimde üç sahne var. Ben, tam ortadakinden; çoktan gerçekleşmiş olan cinayet sahnesiyle başlıyorum. Sol tarafta kırmızı geniş minderli ahşap kanepede çırılçıplak bir kadın yatıyor. Çoktan ölmüş olan kumral kadın, ağzı bütünen kan olmuş ve boynunda beyaz bir eşarp var.

1

Hemen sağ ön tarafta takım elbiseli bir adam görüyoruz. Adam, kahverengi örtülü sehpaya sol elini dayamış, gramofondan çalan müziği dinliyor. Yüzünden anladığımız kadarıyla müzik, onu bulunduğu mekandan soyutlamış. Zira normal şartlarda cinayet işlemiş bir kimse bu kadar sakin kalamaz.

2

Adamın hemen yanındaki sandalyede palto ve melon şapka görüyoruz. Sandalyeye gelişigüzel atılmayıp özenle yerleştirilen giysiler, katilin planlılığını gösteriyor. Bu sahnede planlı olmayan tek durum, müziğin büyüsüdür. Kanepenin kırmızılığı, sıcak renk olmasının yanı sıra kadından akan kanı destekleyerek şiddet oranını artırıyor.  Aynı şekilde gramofonun altın sarısı rengi de sıcak renktir.

66666

Ön tarafa geçiyorum. Bu sahnede gerçekleşmek üzere olan bir olaya hazırlık yapılıyor. Cinayet işlemiş adamın bulunduğu yerde kapı yok, lakin duvarlar, solda ve sağda duran melon şapkalı, takım elbiseli adamları saklayacak kadar geniş. Ajan yahut dedektif olan bu adamlardan soldaki, içerideki katili elindeki sopayla bekliyor. Sağdaki ise elinde uzun bir fileyle beklemede.

3

4

File, muhtemelen başına darbe yiyen katilin başına geçirilip hareketsiz bırakıldıktan sonra zorla götürülecek. Adamların ifadesiz yüzleri, işlerinde ne kadar profesyonel olduklarını gösteriyor.

5

Geçelim en arkadaki sahneye. Üç adam figürü, işlemeli korkuluğun ardından cinayet sahnesine bakıyor. Yalnızca başları görünen figürlerin tıpkı katil ve en ön sahnedeki iki adam gibi takım giydikleri belli oluyor. Hiçbir mekan algısı yaratmayan bu yer, en çok balkona benziyor. Arka taraftaki gri dağ peyzajı, gizemli havayı güçlendirirken mavi gökyüzüyle birlikte resme derinlik katıyor. Yerdeki döşemelerin dikliğini takip ederek önden arkaya/ arkadan öne doğru üç aşaması ve üç zamanı (seyirde olanlar, gerçekleşmiş olan ve gerçekleşecek olan) bulunan resimdeki derinlik algısını yaratan unsurları çok rahat görebiliriz.

6

Orijinal ismi “L’Assassin Menace” olan ve Türkçe’ye “Suikast Sahnesi” olarak çevirdiğim resimdeki bazı detaylar, Magritte‘nin sanatçılığını kanıtlar nitelikte. Misal, Fantomas serisindeki Fransız erkeklerinin sakalsız, bıyıksız, temiz yüzlü olup sade ve demode saç kesimleri resimde birebir yansıtılmış. Aynı şekilde soldaki takım elbiseli adamın elindeki sopanın gölgesi, psikolojik baskıyı artırırken melon şapkadan şekli olan baş ve ceketin kol kısmından belli olan omuzlar, ressamın detaycılığını gösterir. 150.4 x 195.2 cm ebatlarındaki bu dev resim, 10 sene boyunca bir kumarhane duvarında asılı kaldı. Daha sonra New York Modern Sanatlar Müzesi eseri satın aldı restore etti.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s