Paul Cezanne’nin “The Black Marble Clock” eseri

50m0030b

Bu yazıda Fransız ressam Paul Cezanne‘nin bir natürmort işinden söz edeceğim. Lakin önce “Bowl and Milk Jug“, “Rideau, Cruchon et Compotier” natürmortları, Emile Zola’lı eseri ve en önemlisi de atölyesine bir göz atmanızı rica ediyorum. “The Black Marble Clock” isimli yağlıboya eseri, Cezanne‘nin siyahı bol kullandığı Karanlık Dönem işleri arasındadır.

1839 yılında Fransa’da dünyaya gelen Cezanne‘yi 1906’da kaybettik. 30 yaşında başlayıp 32’sinde tamamladığı bu eser, Cezanne‘nin maneviyatını yansıtır. Babası öldüğünde bile baba baskısıyla yaşayan ressamımız, resimdeki başrolü siyah mermer saate vermiş. 19. Yüzyıl’da Fransa’daki üst kesim aile evlerinin vazgeçilmez eşyası olan mermer saat, Cezanne‘nin ayrıldığı ailesine karşı duyduğu hisler ve tepkisinin yansımasıdır.

1

Resmin sol ve sağ tarafı, eşit derecede koyu ve açık renk uyumlu olarak boyanmış. Siyah fazla kullanılmış ve koyu renkler ağırlıkta. Sağ arka tarafta siyah renkli mermer saati görüyoruz. Aslında resme baktığımızda ilk gördüğümüz saat oluyor. Fiziki ağırlığının yanı sıra oturaklı, sözü dinlenen bir nesne olan mermer saat, eserde, Cezanne‘nin babasını temsil eder.

2

Tam önümüzde duran beyaz örtülü masanın sol tarafında kocaman bir deniz kabuğu göze çarpar. Kırmızı etli dudakları varmış gibi görünen bu deniz kabuğu, genellikle kadın cinsel organını andırdığı için erotik bir nesnedir. Zaten Boucher‘in, Bouguereau‘nun ve Botticelli‘nin “Venüs’ün Doğuşu” adlı eserlerinde bu konuya değinmiştim.  Cezanne‘nin erotizm ve otoriteye farklı nesnelerle aynı tabloda yer verdiği eserindeki en anaç nesne, kuşkusuz ön tarafta tabağıyla duran beyaz fincandır. Cezanne‘nin annesine duyduğu tüm masum hisler, bu fincanda vücut bulur.

3

Örtüsünün gelişigüzel serildiği masada duran limon, deniz kabuğuyla aynı yerde; Doğa’dan gelmiştir. Bu iki nesne arasında böyle bir bağ kurabiliriz. Masanın sağ tarafında örtü altında bir nesne gizlenmiş, lakin bu nesne hakkında hiçbir fikrimiz yok. Bu örtülü yerin biraz gerisinde duran işlemeli kutu, muhtemelen Cezanne‘ye çocukluk anılarını hatırlatan işlemeli bir biblo/ mücevher kutusu. Aynı şekilde sol gerideki uzun vazo ve saatin üzerindeki iki geniş vazo da anaçlığı temsil eder.

4

Paul Cezanne‘nin yaşamından yola çıkarak yorumlamaya çalıştığım eser, renk uyumu ve gölgelerin düşüşü açısından da kusursuz görünüyor. 1869 ile 1871 yılları arasında tamamlanan 54 x 73 cm‘lik bu resim, Stavros Niarchos ile eşinin koleksiyonunda saklanıyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s