Caravaggio’nun “The Calling of St. Matthew” eseri

23conta

Müzisyenler“, “Meyve Sepetli Oğlan“, “Hilebazlar“, “Kertenkele Tarafından Isırılan Oğlan” ve “Medusa” başta olmak üzere önemli eserlerini tanıtmaya çalıştığım Caravaggio‘nun 1599 yılının Temmuz ayında başlayıp bir sene sonra tamamladığı eseri “The Calling of St. Matthew” adlı eserinden söz edeceğim. Bu eser, İncil‘in Matta kısmı 9. bölümünden “Matta’nın Öğrencilere Katılması” ayetinin (9-13 arası) resimlenişidir. 

9 İsa oradan geçerken, vergi toplama yerinde oturan birini gördü. Matta adındaki bu adama, “Ardımdan gel” dedi. Adam da kalkıp İsa’nın ardından gitti.
10 Sonra İsa, Matta’nın evinde sofrada otururken, birçok vergi görevlisiyle günahkâr gelip O’nunla ve öğrencileriyle birlikte sofraya oturdu.
11
Bunu gören Ferisiler, İsa’nın öğrencilerine, “Sizin öğretmeniniz neden vergi görevlileri ve günahkârlarla birlikte yemek yiyor?” diye sordular.
12 İsa bunu duyunca şöyle dedi: “Sağlamların değil, hastaların hekime ihtiyacı var.
13 Gidin de, ‘Ben kurban değil, merhamet isterim’ sözünün anlamını öğrenin. Çünkü ben doğru kişileri değil, günahkârları çağırmaya geldim.”

İsa’nın 12 havarisinden biri olan Aziz Matthew, İsa tarafından çağrılmadan önce vergi memuruydu. İş ahlakı tanımayan Matthew, esnafı rüşvete bağlamıştı ve bu yüzden halk tarafından sevilmiyordu. Yukarıdaki ayette, İsa‘nın Matthew‘i çağırması, onun Tanrı tarafından bağışlanıp kutsandığını gösteriyor. Halk, Matthew!in bağışlanmasına inanamamış ve bir kısmı duruma tepki göstermiştir. Caravaggio, eserinde bu hikayeyi dönemine uyarlamış ve az detayla figürlerine gerçek ifadeler vererek sanatına duyduğu güveni göstermiştir.

1

Kapalı alandayız. Bir han odasına benziyor. Sol tarafta bir masa ve çevresinde oturan beş figür var. Figürlerden yalnız biri bize tümden arkasını dönerek başını sağa çevirmiş. Aslında masada oturanlardan biri; Aziz Matthew hariç hepsi sağa bakıyor. Bu da resmin sağdan sola doğru aktığını göstermekte. Aziz Matthew figürü, masanın sol kenarında oturmakta. Kollarını masaya dayamış, başı önde, masadaki paraları sayıyor. Bu, büyük ihtimalle yaptığı son illegal iş, zira İsa, onu yanına çağırdığında Matthew tövbe etmiş sayılıyordu.

2

Masada oturan yaşlı figür, sol eliyle Matthew‘i göstermekte. Yüzündeki şaşkınlık ifadesi, İsa’nın Matthew gibi günahkar bir kimseyi yanına çağırmasından geliyor. Matthew‘i parmağıyla işaret etmesi, aslında “Yanına çağırdığın gerçekten O mu?” sorusudur. Bize arkası dönük figür, büyük ihtimalle varlıklı bir tüccar. Bunu, kıyafetlerinden anlıyoruz.

4

Resmin sağ tarafına gittiğimizde adeta dönem atlıyoruz. Yalın ayaklı İsa, parmağıyla Matthew‘i çağırarak onu kurtuluşa davet ediyor. İsa‘nın bu hareketi, Michelangelo‘nun meşhur “Creation of Adam” eserindeki Tanrı’nın Adem’e lütfettiği elini anımsatıyor. Eserde tam üç el, soldaki Matthew‘i işaret ediyor. Şöyle bir uzaktan baktığımızda İsa‘nın başının üzerinden masaya doğru vuran ışık, tıpkı işaret eden eller gibi sağdan sola doğru akıyor.

Caravaggio‘nun kahverengi tonlarını kullandığı eserde aydınlık yüzler dikkat çekiyor. Öte yandan resim, ikiye bölünmüş gibidir; sol taraf masada oturur vaziyetteyken sağdakiler ayaktadır. Sol taraftakilerin kadifeli, kürklü giysileri zenginliği simgeliyorken İsa ile yanındaki adamın özensiz kıyafeti, maneviyatı temsil ediyor. 322 x 340 cm ebatlarındaki bu dev yağlıboya tablo, Roma’daki San Luigi de Francesi Kilisesi‘nde yer alıyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s