Diego Velazquez’in “Christ Crucified” eseri

velazquez isa çarmıh

İspanya’nın Altın Çağı‘nın resim kolunda çok önemli bir isim olan Diego Velazquez, Sevillalı bir çiftin ilk çocuğu olarak 1599 yılının 6 Temmuz günü dünyaya geldi ve o gün vaftiz edildi. 61 yıllık ömrünün son nefesini memleketinde veren ressamın 1631’de yaptığı İtalya seyahatinde gördüğü Antik Yunan ve Roma eserleri, o dönemde yaptığı eserleri ciddi anlamda etkilemiştir. Bahsedeceğim “Christ Crucified” adlı yağlıboya tablo da bu dönem içinde ortaya çıkmıştır. 

Dünyaya ‘mesih‘ olarak gönderilen İsa, Hıristiyanlık dinini insanoğluna tanıttı, lakin ona inanmayanlar tarafından türlü işkencelere maruz bırakıldı. Herkesin bildiği bu Hıristiyanlık hikayesinin en acı taraflarından biri, İsa’nın çarmıha gerilip orada can vermesidir. Diego Velazquez‘in çarmıha gerilmiş İsa‘yı remettiği bu eserinin 1631 ile 1632 aralığında tamamlandığı biliniyor. Ressamımız, İsa‘yı resmederken hocası Francisco Pacheco‘nun yönlendirişiyle dönem ikonlarını dikkate almış.

1

Resimdeki odak nokta, çarmıha gerilen İsa‘nın iki yana açılan kollarının birleştiği yer olan göğsüdür. Öne atılmış göğüs, burada inandığının peşinden giden cesaret duygusu ve bu yolda çekilen acıları gösteriyor. Fiziken zayıflamış İsa‘nın bedeninde kanı kurumamış stigmalar görüyoruz. Bu detaylar, çarmıha gerilen İsa konusunu işleyen her eserde vardır ve fiziki acının en somut ifadesidir.

2

Kahverengi tonlarında uzun saçlı olarak gösterilen İsa’nın öne düşmüş başının çevresinde sarı bir ışık halkası var. Bu, onun Tanrı tarafından korunduğunun ifadesi. İsa‘nın yüzünün sol tarafı net olarak görülüyor. Gözleri kapalı ve burnuna ışık vuruyor. Eserinde chiaroscuro tekniğini kullanarak bizi Rönesans’a yönlendiren Velazquez, figürünü ‘kontrapost‘ denilen heykel pozuyla resmederek Antik Yunan’a da bir göndermede bulunuyor. İlk paragrafta söz etmiştim; Velazquez‘in İtalya seyahatinde gördüğü işlerin ressamdaki etkisi, sol bacağını hafiften öne atarak beden ağırlığını sağ bacağına veren ve bedenini kalçadan hafifçe kıran İsa’nın duruşunda kendini gösteriyor.

3

16. Yüzyıl’daki ikonalarda çarmıhtaki İsa, avuç içlerinde ve ayaklarından çivili olarak gösterilmektedir. Velazquez de bundan şaşmayarak ahşap bir plaka üzerinde duran İsa‘yı dört çiviyle çarmıhta göstermiş. Mahrem yerine bağlanan beyaz kumaş parçasının mümkün olduğunca küçük tutulması, chiaroscuro tekniğiyle ışık verdiği çıplak bedenini daha çok öne çıkarmış.

4

İncil’e göre, İsa‘nın çarmıha gerildiği yer Kudüs, lakin Velazquez‘in bu eseri mekansızdır. Karanlık arka planla İsa’yı yalnızlaştırmıştır. Bu, acı çeken İsa‘nın görüntüsüne odaklanmamız için yapılmış. Orijinal ismi “Cristo Crucificado” olan ve İngilizce’ye “Christ Crucified” olarak çevrilen 248 x 169 cm ebatlarındaki eser, Madrid’deki Prado Müzesi‘nde sergileniyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s