Gustav Klimt’in “Stoclet Frieze” adlı frizi

82

Belçika’nın başkenti Brüksel’deki Stoclet Palas, 1949’da hayatını kaybeden finansçı Adolphe Stoclet adına inşa edildi. Avusturyalı mimar Josef Hoffmann tarafından tasarlanan bu evin yapımı 1905 senesinde başlayıp 1911’de tamamlandı. UNESCO Dünya Mirası listesinde yer alan bu ev için ressamımız Gustav Klimt de bir friz yaptı. “Hayat Ağacı“nın birleştirdiği iki parça; toplamda üç parçadan oluşan bu mozaik iş, 2 metreye 8 metrelik dev boyutuyla Klimt‘in en iyileri arasında yer alıyor. 

Daha evvel Beethoven Frizi‘nden de söz ettiğim Avusturyalı ressam Gustav Klimt‘in palasın inşasıyla başlayıp 4 yılda; 1909’da tamamladığı bu üç parçalı frizi, ayrı ayrı sergilenmekte. Eser tamamlandıktan 8 sene sonra hayatını kaybeden ressam, Çin’den, Bizans’tan, İran’dan, Ermenistan, en çok da Mısır’dan aldığı figürlerle süslediği eserinde inci, yaldızlı kiremit, emaye ve mermer kullanmış.

1

Resmin tam ortasında bir ağaç gövdesi var. Parlak sarı yaldızlı bu gövdenin üzerinde siyah ve beyazın sıklıkla; gri ve yeşilin de kullanıldığı çeşitli desenler göze çarpıyor. Kimi gözü andıran bu desenler, resmin her yerine yayılmış. En dikkat çekici figür, ağacın sağ kısmındaki dala tünemiş siyah kuştur. Ağacın yukarı kısmına baktığımızda dallarının eserin her tarafına yayıldığını görürüz. Bu, ağaca hakimiyet kazandırmış. Cennet‘ten gelen bir kaynak, başlangıç noktası çağrışımları yapan bu ağaç, hem soluna hem de sağına hakim olan Hayat Ağacı‘dır. 

2

Sol tarafta yaldızlı koyu sarı tonlarının sıklıkla kullanıldığı mavi, pembe ve yeşili de üzerinde bulunduran bir kadın figürü görüyoruz. Yüzü sağa dönük, sanki upuzun bir elbise giymiş gibi etekleri olan bu kadın, bir dans figürü yapıyor.

4

Yüzlerce yıl önce, Kahire yakınlarındaki Feyyum‘da yapılan mumya portrelerden esinlenerek resmettiği bu kadın figürüyle Klimt, çok kültürlülüğünü bir kez daha karşımıza çıkarıyor. 

3

Sağa geçtiğimizde, ressamın “The Kiss” eserindeki gibi birbirine kenetlenmiş bir çift görüyoruz. Renkler daha bir canlı ve parlaktır. Huzurla gözlerini kapamış kızıl başlı kadın, bize arkası dönük erkeğe sarılmış. Portreler dışında hiçbir zaman erkek yüzü resmetmeyen Klimt‘in ‘arzulu kadın‘ figürü, resimdeki ana figürdür. 

5

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s