Titian’ın “Woman with a Mirror” eseri

woman with a mirror

Venus of Urbino” ve “Assumption of the Virgin” adlı eserleriyle söz etme şansı bulduğum İtalyan ressam Tiziano Vecellio’nun 1515’te tamamladığı bir resimden söz edeceğim. Orijinal ismi “La Femme au Miroir“, İngilizce ismi “Woman with a Mirror” olan ve Türkçe’ye “Aynadaki Kadın” şeklinde çevrilen resim, Louvre Müzesi’nde sergileniyor. 

Resimde iki figür var; ön planda, arkasına aynadan bakan kadın ve kadın arkasını görebilsin diye ona iki ayna birden tutan adam. Kadından başlayalım. Göğüs dekoltesi oldukça geniş, gevşek askılı ve koyu yeşil tonlarında bir elbise giyen kadın, elbisenin içine yine göğüs dekoltesi fazlasıyla gevşek bırakılmış beyaz bir gömlek giymiş. Uzun, kızıl tonlarındaki kıvırcık saçlarından büyük bir tutamı sağ yanından ayırırken, sol tarafındaki saçlarını ise kulağını ve boynunu tamamen açıkta bırakacak şekilde kulağının arkasına almış. Serçe parmağında bir yüzük olan sol eliyle bir parfüm şişesi tutan genç kadın, beyaz ten rengi ve hafif kilolu bedeniyle dönemin ‘güzel kadın‘ algısını yansıtıyor. 

1

Yanakları hafif kırmızımsı olan kadın figürümüzün dudakları kırmızı tonlarında. Bu, göğüs çıplaklığından sonra şehvet çağrışımı yapan detaylardan biri. Zaten yüzündeki ifadeye baktığımızda kadının hayalci bir hayranlıkla kendisine tutulan aynaya baktığını görebilirsiniz. Aynada arka tarafını gören genç kadının bu hali, kendine duyduğu hayranlığı gösteriyor. Bu, bir çeşit narsistliktir. 

2 

Ark planda kalan kahverengi saçlı ve uzun sakallı adam, kadın figürümüze sol eliyle yuvarlak bir ayna tutarken sağ eliyle tuttuğu küçük dikdörtgen aynada kendini görmesini sağlıyor. Bu adamın kadının sevgilisi olduğu yönünde yorumlar var, lakin bence figürlerin kimlikleri pek önemli değil. Bu erkek figüründeki en önemli nokta, kırmızı renkli ceketidir. Omuz kısımlarına ışık vuran bu ceketteki desenler, Tiziano‘nun ustalığını gösteriyor. Çünkü böylesi uğraş verici detaylar, ön plandaki figürün üzerindeki kıyafette olmalıydı ama ressamımız bunu yapmamış. Erkek figürün başını kadına doğru uzatıp onun yüzüne hayranlıkla bakması da bir diğer önemli detay. 

3

Ayna konusunda yorumcuların çeşitli görüşleri var ama hepsi, kadının aynaya vuran görüntüsünün kusursuz bir şekilde resimlendiği konusunda hemfikir. Resimde mekan olarak karanlık bir oda tercih eden Tiziano‘nun vurguladığı bir diğer nokta da kadının karın hizasından pilili olan elbisesi. Elbisenin karın kısmının şişliği, hamile olduğu şüphesi doğurmakta. Louvre‘de sergilenen yağlıboya resim, 99 x 76 cm ebatlarında. 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s