Titian’ın “Assumption of The Virgin” eseri

assumptionofthevirgin

1490 yılında dünyaya gelen Titian; namı diğer Tiziano, İtalyan Rönesansı’na verdiği eserlerle ardından gelenler tarafından ‘usta’ kabul edildi. Bugün hala ‘Usta Tiziano‘ olarak anılan ressamın 26 yaşında başlayıp 28’inde bitirdiği “Assumption of The Virgin” adlı altarından söz edeceğim. Venedik’ten aldığı ilk sipariş olan bu altar, Santa Maria Gloriosa de Frari Bazilikası‘nda yer alıyor. Oscar Wilde‘nin “Venedik’in en iyi işi” diye tabir ettiği bu eser, Meryem’in Tanrı tarafından tabutundan çıkarılıp göğe kabul edilişini anlatıyor. 

Orijinal ismi “Assumption and Coronation of the Virgin“, yani “Meryem’in Göğe Kabulü ve Taçlandırılması” olan altar (kilise mihrabına yerleştirilmek amacıyla yapılan resim), 690 x 360 cm‘lik ebatlarıyla Tiziano‘nun en büyük eseri. Katolikler’in Meryem’in Göğe Kabul Günü olarak kutladıkları 15 Ağustos törenleri için yapılan bu eser, Yeryüzü, Gökyüzü ve Cennet olarak üç bölgeye ayrılıyor. 

1

Tiziano‘nun eserine en aşağıdan; Yeryüzü‘nden başlayalım. Genç ve yaşlı sakallı adamlardan oluşan bir grup havari görüyoruz. Hepsi yukarı doğru bakıyorlar; kimi şaşkın, kimi büyülenmiş, kimi dua ediyor. Bu havariler, Meryem‘in ölüp de tabuta yerleştirilişinin 2. gününde gerçekleşen bu göğe kabul işine şahitlik ediyorlar. Havarilerden birkaçının yukarı doğru uzanmış elleri, bizi Gökyüzü‘ne yönlendiriyor. 

2

Gökyüzü‘ndeyiz. Tiziano‘nun resmin çerçeve tonlarında yaptığı bulut öbeğinin üzerindeki Meryem, çocuk formunda resmedilen üç meleğin desteğiyle göğe çıkıyor. Burada bir hatırlatma yapayım; İsa’nın göğe yükselişi kendi kendine gerçekleşti. Meryem‘i ise melekler Tanrı‘nın yanına götürüyor. Meryem‘in çevresinde pek çok melek görüyoruz. Kimi flüt, kimi def çalıyor. Bu, olaya daha ilahi bir hava katıyor. Meleklerden bir kısmı parmaklarıyla Meryem’i işaret ederken Meryem, bakışlarıyla beraber ellerini de göğe doğru kaldırmış; Tanrı‘nın emrinin kutsallığıyla büyülenmiştir. 

3

Meryem‘in elleri, bizi Cennet‘e yönlendiriyor. Karşımıza Tanrı çıkıyor. Yaşlı, heybetli bir erkek olarak karşımıza çıkan Tanrı, Michelangelo‘nun yaptığı “Adem’in Yaratılışı” adlı eserdeki Tanrı figürüne çok benziyor. Tanrı, Kutsal Bakire Meryem‘e bakarken sağında ve solunda iki melek görüyoruz. Meleklerden biri, elinde taçla Meryem’i bekliyor. Cennet‘e kabul edilen Meryem, bu tacı taktığında Tanrı’nın en sevgili kulu olarak Cennet‘te yaşamaya başlayacak. 

4

Resimdeki üç bölgeyi anlatmaya çalıştım. Tiziano‘nun Cennet’in kutsallığını anlatmak için altın rengine boyadığı arka plan, resme tıpkı meleklerin müzik yapması gibi kutsal bir hava vermiş. Öte yandan, dikkat ederseniz Yeryüzü ve Gökyüzü kısımlarında parlak tonlarda pek çok renk seçeneği göze çarpar. En yukarı, Cennet‘e çıktığımızda ise figürlerin azalışıyla birlikte renkler de sadeleşip azalır. 

Santa Maria Gloriosa de Frari Bazilikası

Santa Maria Gloriosa de Frari Bazilikası

Reklamlar

2 responses to “Titian’ın “Assumption of The Virgin” eseri

  1. Geri bildirim: Titian’ın “Woman with a Mirror” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Titian’ın “Self-Portrait” adlı eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s