Parmigianino’nun “Cupid Making His Arch” eseri

cupid

Daha önce “Bombeli Aynada Otoportre” ve “Antea” adlı eseriyle söz etme şansı bulduğum İtalyan ressam Parmigianino‘nun 30 yaşında başlayıp 32’sinde tamamladığı “Cupid Making His Arch“, yani “Yayını Yontan Eros“tan söz edeceğim. Genellikle çocuk formunda resmedilen Cupid‘in genç bir erkek olarak karşımıza çıktığı 135 x 65,5 cm‘lik bu eser, Viyana’daki Kunsthistorisches Müzesi‘nde sergileniyor. 

Parmigianino‘nun 1532te başlayıp 1535’te tamamladığı “Cupid Making His Arch” ya da “Cupid Carving His Bow” adlı eseri, ressamın önemli mitolojik işlerinden biri. Kendi memleketinde ‘Cupid‘; Yunan mitlerinde ‘Eros‘ olarak geçen Aşk Tanrısı‘na odaklanan yağlıboya resimde biri kız, biri erkek olmak üzere iki küçük melek görüyoruz. Parmigianino, Eros‘u koyu renk arka plan üzerine resmederek çıplaklığını ön plana çıkarmak istemiş.

1  

Eros’un çıplaklığına dikkatle bakarsanız, onun ‘adam’ formunda olduğunu farkedersiniz. Genellikle çocuk olarak resmedilen Aşk Tanrısı‘nın olgunlaşmış bedeni arka profilden görünüyor. Omzunun üzerinden başını bize doğru çeviren Eros‘un kuş kanatlarını andıran kanatları sanki bedenine küçük kaçmış gibi duruyor. Eros‘un iki eliyle birden uğraştığı iş, yay yontma işidir. Sağ eliyle sapını tuttuğu bıçağı sol eliyle destekleyerek aşk oklarını fırlatacağı yayını yontan Eros‘un yüzüne bakınca ifadesinin çocukluğu şaşırtır. Ressamın erkek bedeninde çocuk kafası resmederek yüzüne muzip bir bakış verdiği Eros‘un çocuksu kıvırcık saçları, bedenine zıt görünen bir diğer ayrıntı.

2

Sol ayağını üst üste duran iki kitap üzerine koyan Eros, bu hareketiyle bize bir mesaj veriyor. Bu mesaj, dünyevi bilgiye karşı korkmamak üzerine. Meşhur bir atasözü vardır, “Bilginin efendisi olmak için çalışmanın kölesi olmak şarttır“. İşte Eros‘un mesajı da tam olarak bu. Bir diğer yorumum da Eros‘un bu hareketiyle aklı değil, fiziksel gücü övdüğü. Burada Parmigianino‘nun sanatçılığına saygı duruşunda bulunmak gerek, zira sanatını farklı yorumlara açık bırakarak haklı bir hayranlık kazanıyor. 

3

Gelelim diğer iki melek figürüne. Eros‘un iki bacağı arasından görünen bu iki melek, çocuk formunda resmedilmiş. Kenubi meleklerinden olan bu ikiliden kız olanına bakarsanız yapmak istemediği bir şeyden uzaklaşmak ister gibi bir isyan çığlığı kopardığını görürsünüz. Hemen yanında ona sarılan erkek melek ise muzip ve afacan bir ifadeyle bize bakmakta. Bu afacan melek, sol koluyla sardığı kız meleği sağ eliyle bir şeye zorlar gibi görünüyor. Bunu, kızın elini Eros‘a dokundurmaya çalıştığı şeklinde yorumluyorum. Kız meleğin aşırı tepki göstererek bundan kaçınması, aşktan kaçmak olarak angılanabilir. 

Reklamlar

2 responses to “Parmigianino’nun “Cupid Making His Arch” eseri

  1. Geri bildirim: Parmigianino’nun “Turkish Slave” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Parmigianino’nun “Madonna With the Long Neck” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s