Parmigianino’nun “Self-Portrait in a Convex Mirror” eseri

parmigianino  Parmigianino, 1503 ile 1540 yılları arasında yaşamış bir İtalyan ressamdır. Kendisini “Maniyerizm’in Prensi” diye anarız. Kadınsı hatları, kibarlar kibarı bir genç nazenin, ismi gibi “Parma’nın küçüğü“dür o. Henüz 18’inde Aziz Catherine’nin evliliğini konu alan bir altar yaparak yeteneğini kanıtlayan Parmigianino‘nun 21 yaşında yaptığı bir resimden bahsedeceğim. Dış bükey aynadaki yansımasını resmeden ressamımız, bu işiyle pek çok kimseye ilham kaynağı olmuştur.

Mekandan başlamak istiyorum; daha doğrusu ‘algıladığımız mekan’dan. Burası büyük ihtimalle bir çatı katı. Parmigianino‘nun çalışma odası olabilir. Yukarı doğru bir kat görünüyor. Bu kata ahşap bir merdivenle çıkılır. Tavanlar ahşap kaplı ve koyu kahve tonları hakim. Işık, sol yukarıdaki pencereden geliyor. Bu biçimli pencerelerin genellikle çatı katlarında oluşu, mekanın çatı katı olduğu fikrimi destekliyor. Parmigianino, 24.4 cm çaplı yuvarlak eserin tam merkezinde yer alıyor.

1

Dünlerden birgün, gittiği berberde kendini dış bükey aynada gören Parmigianino‘nun kamçılanan dehası, 1524’te bu eseri ortaya çıkardı. Her ressamın kendi yeteneğinin sınırına dek gitmesi konusunda uzun cümleler kuran İtalyan kibarı, “Self-Portrait in a Convex Mirror“da (“Bombeli Aynada Otoportre“) 21 yıllık hayatının sınırını keşfetmeye cesaret etmiş.

2

Kulak memesini biraz aşağısında biten kahverengi parlak saçları, küçük ağzı, ince burnu, kocaman gözleri; yani bütünen bembeyaz yüzüyle ilahi bir ifadesi olan Parmigianino, biyografların sıkça değindiği ‘narin’liğini gözler önüne seriyor. Serçe parmağında altın renkli ince bir yüzük bulunan elini ön plana yerleştiren ressam, asilzade gömleğinin üzerine kahverengi bir kürk giymiş.

3

Parmigianino‘nun dış bükey bir aynaya bakarak aynada gördüğü şeyi olduğu gibi resmetmesi, daha önce yapılmamış bir şey değildi ancak yine de büyük bir buluş sayıldı. Ahşap bir top üzerine yapıp daha sonra topu tam ortadan ikiye kestiği zannedilen ressamın yaldızlı çerçeveyle kaplayarak aynaya bakıyormuş hissi veren bu eseri, Viyana’daki Kunsthistorisches’te sergileniyor.

Reklamlar

3 responses to “Parmigianino’nun “Self-Portrait in a Convex Mirror” eseri

  1. Geri bildirim: Parmigianino’nun “Cupid Making His Arch” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Parmigianino’nun “Turkish Slave” eseri | Resim Biterken

  3. Geri bildirim: Parmigianino’nun “Madonna With the Long Neck” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s