Johannes Vermeer’in “The Love Letter” eseri

vermeer

Daha önce “İnci Küpeli Kız” resmiyle söz etme şansı bulduğum Hollandalı ressam Johannes Vermeer‘in 1667’de başlayıp tam 3 yıl üzerinde çalıştığı eseri “The Love Letter“den bahsedeceğim. Orijinal ismi “De Liefdesbrief” olan ve Türkçe’ye “Aşk Mektubu” olarak çevrilen eser, bugün Rijksmuseum‘da sergileniyor. İsmiyle zaten yeterince duygusal olan eser, içerdiği sembolik anlamlarla daha da romantik bir hal alıyor. Eseri bu denli hisli yapan, (aşık olunan kişiye de sürpriz olan) aşk hissine dair hizmetçi kadının getirdiği mektup dışında hiçbir gösterge bulunmaması. 

1632 doğumlu Johannes Vermeer, 43 yıllık hayatının son nefesini bu eseri tamamladıktan 5 yıl sonra memleketinde verdi. 30’dan fazla büyük eser yaratan Vermeer‘in Barok akımına dahil olan bu işi, 38.5 x 44 cm‘lik kanvas üzerine yağlıboyayla tamamlandı. 17. Yüzyıl’ın Hollandası’na dair pek çok önemli detay bulunan eserde aşka dair bir gösterge olmadığını söylediysem de başta lavta çalan kadın olmak üzere pek çok romantik öğe mevcut.

1

Resimde iki figür var. Biri bize doğru dönük lavta çalan sarı kıyafetli kadın, diğeriyse ayakta, lavta çalan kadının başında duran hizmetçi kıyafetli kadın. Burdan sarı kıyafetli kadının evin hanımı, ayakta duranınsa hizmetçisi olduğunu anlıyoruz. Eserde gördüğümüz, bir andır. Hizmetçi kadın, hanımına bir mektup getirmiştir ve mektubu hanımına verdiğinde genç kadın, lavtasına verdiği odağını hizmetçiye yöneltmiştir. Yüzünde şaşırmış, sorgulayıcı bir ifade vardır. Bu mektubun bir aşk ilanı olduğunu hizmetçi kadının manalı gülen yüzünden ve hanımının daha önce haberi olmadığını belli eden duruşundan anlayabiliriz.

2

Gelelim çevredeki nesnelere. Sarı kıyafetli kadının hemen sol önünde bir çamaşır sepeti durmakta. Sepetin hemen önünde pamukları havalandırılmak üzere açılmış, ancak çıkarılmamış bir arka yastığı durmakta. Biraz öne gelin. Sağ tarafa dayanmış uzun saplı bir süpürge görüyoruz. Bunun hemen solunda bir çift terlik durmakta. İşte tüm bu nesneler yarım bırakılmışlık hissini çağrıştırıyor. Hizmetçi kadın yaptığı tüm işleri olduğu gibi bırakıp aşk mektubunu hanımına getirmiş ve merakla onu okumasını beklemektedir. Bu his, bize ortalığa gelişigüzel bırakılmış nesneler yardımıyla verilmekte. Terliklere gelince, resim sanatında kadın terliği direkt cinsellik çağrışımıdır.

22

 

Çevreden devam edelim. Yerdeki döşemeler, 16. Yüzyıl’da başlayıp 18. Yüzyıl başlarına dek devam eden bir moda akımını yansıtır. İşlemeli, desenli mermer fayans döşemelerle kaplanan evler, sağ yukarda tutturulmuş perde ile birlikte Hollanda kültürüne aittir.

3

 

Figürlerin arka tarafına geçelim. Sağ tarafta ion sütunlu bir şömine görüyoruz. Hemen solunda üst üste iki tablo göze çarpıyor. Alttaki tablo, fırtınada kontrolünü kaybeden bir yelkenli kompozisyonudur. Tıpkı Aivazovsky eserleri gibi. Hemen üzerindeki yağlıboya tabloda ise bir vadide yalnız başına ilerleyen genç bir adam resmedilmiştir. Konuları itibariyle bu iki tablo, lavta çalan kadın figürü, yarım bırakılan temizlik işleri ve terlikler, ayrı ayrı aşkın anlatımıdır.

4

Şimdi sıra bizde. Dikkat ederseniz bu sahne aslında bize gösterilmiyor. Bizim bu ana tanıklık edişimiz tamamen röntgenci hislerimizin harekete geçmesinden sebep. Bu duruma bizi Vermeer sokuyor. Solda kapı gibi görünen ama aslında koridor duvarının devamı olan alan ile yukarı doğru kaldırılmış perdenin arasından görünen bu sahne, eserdeki yarım bırakılmış hissini destekliyor. Eserdeki ışığın kaynağı ise büyük ihtimalle solda yer alan bir pencereden geliyor. Işık, hizmetçi kadının bedeninin yarısına vururken lavta çalan kadının yüzünü aydınlatıyor.

5

Reklamlar

2 responses to “Johannes Vermeer’in “The Love Letter” eseri

  1. Geri bildirim: Johannes Vermeer’in “The Art of Painting” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Johannes Vermeer’in “The Milkmaid” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s