Edouard Manet’in “Olympia” eseri

olympia

Bu yazımda size Fransa’nın o meşhur Salon’unu şoka uğratan bir Edouard Manet eserinden söz edeceğim. Ressamın 1863 senesinde 130.5 x 190 cm‘lik kanvas üzerine yağlıboyayla tamamladığı “Olympia” adlı eser, aslında bir kibar fahişenin portresidir. Tiziano’nun “Urbino Venüsü“nden feyzalan Manet‘in bu işi, “Folies-Bergere’de Bir Bar” ve “Kırda Öğle Yemeği” ile beraber modern Fransız resminin öncüsüdür. Eser, Orsay Müzesi‘nde sergileniyor. 

1

İlk kez 1865’te Salon’da sergilendiğinde burjuvazi, sanki çıplaklık yokmuş; gizlenmesi gereken bir şey, bir ayıpmış gibi ‘şoka’ girip eseri kabul etmemişler. Bugün bir başyapıt olarak görülen bu eseri Realizm akımına dahil eden en önemli detaylardan biri, Manet‘in Victorine Maurent‘i model alarak tamamladığı uzanan nü kadının ‘kusursuz‘ değil, doğal olmasıdır. Dönem işlerinin aksine gerçek kadın bedenine çok yakın görünen figür, aynı zamanda erotizmin de temsilcisidir.

2

Açık ten rengi, yandan ayırıp kulağının üst hizasından sarı ile turuncu karışımı renkte çiçek taktığı kahverengi saçları, inci küpeleri, altın bileziğiyle çırılçıplak bir şekilde yatağa uzanan bu kadın figürü, zengin kesime hitap eden bir hayat kadınıdır. Bunu pahalı takıları, kendinden emin ve sert duruşunun yanı sıra eliyle bizzat kapatarak “Ben, kendimin efendisiyim” mesajı verişinden anlıyoruz. Gerisindeki sandalyede oturup ona çiçek sunan zenci hizmetçi de bu düşüncemi kuvvetlendiriyor.

3

Beyaz yastıklar, beyaz çarşaf üzerine uzanan Olympia ile beyaz kıyafetli zenci hizmetçi, kontrast oluşturuyor. Yine Olympia‘nın boynundaki siyah ip (büyük ihtimalle özel bir mana taşıyor), beyaz teniyle zıtlık oluşturmakta. Çırılçıplak haliyle direkt cinselliği çağıran figürümüzün yalnızca tek ayağında bulunan topuklu terliği erotizm çağrışımları yapıyor. Öte yandan beyaz çarşafın üzerine serilmiş açık renkli Şark desenli şal, odalık geleneğine bir gönderme yapıyor. Bu konu ile ilgili yazdığım Renoir‘in eseri “Odalisque“yi okuyabilirsiniz.

4

İlk paragrafında söz ettiğim “Urbino Venüsü” adlı eserde yatağın üzerinde”sadakat“i temsilen bir köpek figürü duruyor. Manet‘in eserinde köpeğin yerinde bir kara kedi duruyor. “Fahişelik” işini temsil eden kara kedinin kuyruğunu dikip dört ayak üzerinde şahlanması, cinselliği çağrıştıran bir diğer detay.

5

Arka plana gelelim. Resmin sol üst tarafında koyu yeşil bir perde var. Bu perde, yatağın çevresi için kullanılıyor. Perdenin diğer parçaları, zenci hizmetçinin arka tarafında asılıdır. Olympia ile zenci hizmetçi arasında görünen sarı şeritle ayrılmış duvar, çiçek desenli. Bir hayat kadınının odası olmak için fazla özenli ve  zevkli görünen oda, Olympia‘nın özel bir kadın olduğunu bir kez daha vurguluyor.

Reklamlar

One response to “Edouard Manet’in “Olympia” eseri

  1. Geri bildirim: Edouard Manet’in “The Dead Toreador” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s