Diego Velazquez’in “The Kitchen Maid”eseri

VelzquezVelazquezDiegoKitchenSceneW3

Daha evvel “The Rokeby Venus” adlı eserinden söz ettiğim İspanyol ressam Diego Velazquez, henüz 19’undayken boya ve gölgelendirme açısından kusursuz bir esere başladı. 4 yıl boyunca üzerinde çalışıp da tamamladığı “The Kitchen Maid” adlı resminin bir versiyonunu daha yapan ressam, eseriyle ilgili yaptığı yorumda arka plandaki çerçevede yer alan İsa’ya ve hizmetçi kadının bize göre sağındaki duvara yerleştirdiği baş parmağı şeklindeki gölgeye dikkat çekiyor.

kitchen scene

Diğer versiyon

1599 yılında İspanya, Sevilla’da dünyaya gelen Barok resim sanatkarı Diego Velazquez‘in 1618’de başlayıp 1622’de bitirdiği “The Kitchen Maid” ya da “Kitchen Scene with the Supper in Emmaus“un İspanyolca ismi  “La mulata” ya da “La cocinera”dır. Daha karanlık tonlarla 55 x 104.5 cm‘lik kanvas üzerine yaptığı versiyonu Chicago Sanat Enstitüsü‘nde sergilenen eserin diğer versiyonu Dublin’deki İrlanda Ulusal Galerisi‘nde sergileniyor. İlk versiyonunda İsa tasvirli çerçeve detayı olmayan eserlerden ikincisini baza alacağım.

1  Resmin tam ortasındaki melez kadın, mutfağın hizmetçisi ve eserimizin tek figürüdür. Üzerine rahat ve koyu renkli bir elbise giyip beline beyaz bir önlük bağlayan ve başına ‘cof‘ adı verilen başı saran şapkalardan saran kadın, sol eliyle altı sırma rengi üst tarafı işlemeli bir sürahi tutarken sağ elini masaya dayamış. Vücudu bize dönük duran hizmetçi kadın, belden hafifçe eğilerek başını sağ alt yöne doğru döndürmüş (bize göre) soldaki çömlek sürahinin arka tarafındaki bir şeye doğru bakmakta. Çömlek sürahinin önünde ne olduğu bize gösterilmemiş.

2

Bize doğru uzayan, lakin Velazquez‘in kesmiş olduğu masa, mutfak tezgahı işlevi görüyor. Üzerinde hizmetçi kadının tuttuğu sürahinin önünde ters çevrilmiş çömlek sürahi, farklı boyutlarda ters çevrilmiş kaseler, sarımsak döveceği ve bir baş sarımsak duruyor. Sol tarafta ise sırlanmış sürahinin hemen arkasında duran ve üzerine ışık vurduğu için parlayan kalaylanmış bir kapak bulunmakta. Bu kapak, yüksek ateşte pişen ve pişerken içinden ateş çıkan yemeklerin yapıldığı tencerenin kapağıdır. Ters çevrilmiş bir şekilde sol yukarı doğru bakan bu kapak, resimde ışığı geri yansıtan tek nesnedir. Masanın orta kısmında ise beyaz, buruşuk bir bez var. Bu bez; hizmetçi kadının şapkası, giysisinden çıkan manşeti ve duvardaki sepetin içinde duran bezle dengelidir.

3

Gelelim arka plana. Sağ tarafta kancayla duvara asılı sepetin içinde bir takım ıvır zıvır görünüyor. Bunlardan tek görünen, yukarıdaki paragrafta sözünü ettiğim beyaz örtü. Sepetin hemen solunda odanın köşe ayrımı var. İlerleyelim; duvara asılı geniş bir çerçeve görüyoruz. Bu bir yağlıboya resim. Resim içinde resim, Velazquez için bir ilk değil. Sağ alt kısmından kestiği bu eserde iki figür göze çarpıyor. Sağ taraftaki figür yan pozisyonda dururken diğer figür bize dönüktürç Bize dönük olan bu figür, Velazquez‘in de dediği gibi İsa’dan başkası değil. Bu bağlamda mekan hakkında bir çıkarıma varıyorum. Bu mutfak, bir manastırın mutfağı olabilir mi?

4

Diego Velazquez‘in neredeyse tamamen kahverengi tonlarını kullanarak tamamladığı eserde beyaz ve hardal sarısı da kullanılmış. Melez hizmetçinin sağdaki duvara vuran gölgesi, her biri natürmort olarak parça parça incelenebilecek kadar başarılı nesnelerin gölgeleri ve hizmetçi kadının yüzünün sağ yanına vuran ışık, ressamın başarısını gözler önüne seriyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s