Hans Holbein’in Desiderius Erasmus portreleri

hans holbein erasmus 42 32 louvre

Hans Holbein, 16. Yüzyıl Almanyası’nın en iyi ressamlarından biriydi. Kendisiyle aynı ismi taşıyan babası da ressam olduğu için adının yanına ‘The Younger’ takısı alan Holbein‘in 26 yaşında resmettiği portre serisinden söz edeceğim. Portrenin modeli, Hollandalı filozof Desiderius Erasmus

1497 senesinde bugünkü Almanya sınırları içinde olan Augsburg’da dünyaya gelen Hans Holbein, Alman Rönesansı’na büyük katkıda bulundu. 45 yıllık ömrünün son nefesini 1543’te veren Holbein, ressam babasının izinden gidiyordu ve henüz 18’indeyken Rotterdam’dan önemli bir teklif aldı. Hollandalı bilge Erasmus‘un “Deliliğe Övgü” adlı kitabının ilk basımı için çizim yapması istenen Holbein, bu işten alnının akıyla çıkıp 8 sene sonra hayranı olduğu yazarın birkaç portresini yaptı. 1523 senesinde dört portreden yıllar sonra birkaç portre daha tamamlayan Holbein, Erasmus‘un yüzünü de bize göstermiş oldu.

hans holbein erasmus 37 30

Yukarıda gördüğünüz portrede Erasmus, başına bir biretta şapka, üzerine ise akademik kıyafetini (cüppe) giymiş. Cüppe, günümüzde yalnızca mezuniyet törenlerinde kullanılıyor, lakin eskiden öğrenci, eğitmen ve diğer tüm akademik görevliler için farklı renk ve biçimlerde sürekli olarak giyilirdi. Erasmus‘un cüppeyle resmedilmesi, bilgeliğini vurgulamak maksatlıdır. Sol elinin işaret ve yüzük parmaklarında yüzük takan Erasmus, altına bir kitap koyarak desteklediği parşömene İncil’deki Beşaret Bölümü (Da Vinci’nin “Beşaret”i) hakkında yorum yazıyor. Erasmus‘un gerilmiş ağzı ve uzun burnu, yaptığı işi ciddiye aldığını göstermek için Holbein‘in bize verdiği küçük bir detay.

hans holbein erasmus 42 32 louvre

Bu yukarıda gördüğünüz portre, üstteki portrenin bir başka versiyonu. İlkine oranla daha koyu olduğu görülen eserin arka planında bir duvar ve desenli perde göze çarpıyor. Buradan alıyoruz ki bu versiyon, bir kilise için yapılmıştır. 42 x 32 cm ebatlarındaki ahşap panele yağlıboyayla resmedilen bu eser, Louvre Müzesi‘nde sergileniyor.

hans holbein erasmus 76 51

Üstte gördüğünüz portrede Erasmus, iki elini kibar bir şekilde önündeki kitaba koymuş. Önündeki kitap ise kendi yazdığı “The Labours of Hercules“tir. Yüzündeki bilge ifadeyle gözlerini hafifçe kısmış, sağa doğru bakan Erasmus‘un sol arka tarafında gördüğünüz sütun üzerindeki kabartmalı desenler, Alman Rönesansı’nı yansıtıyor. Sağ tarafa geldiğimizde ise yeşil bir perdenin arkasında duvara monte edilmiş bir raf, rafta ise ikisi yatay, diri diklemesine yerleştirilmiş iki kitap göze çarpıyor. Dik duran kitabın üzerinde Holbein‘in bir mesajı var. Erasmus‘a hayranlık ve saygı duyan Holbein diyor ki; “Öykünmek daha zordur kıskanmaktan.

54.7 x 32.4 cm kraliyet kol. windsor kalesi

Holbein‘in 1523 senesi içinde yapmış olduğu bilinen dört Erasmus portresinin sonuncusundayım. Bu portre, aslında üçüncü portrenin bir başka versiyonu. Yalnız bu defa arada çok bariz farklar var. Mesela, renkler daha koyu, Erasmus‘un elleri bir parça daha kaba ve yüzüğü yok. En büyük farklılık ise arka plan. Bir kilisede olduğunu düşündüğüm Erasmus, aynı kitap ve aynı kıyafetle yine bilgece bakıyor. Windsor Kalesi‘nde korunan bu eser, 54.7 x 32.4 cm ebatlarındaki ahşap panele yapılmış.

Reklamlar

One response to “Hans Holbein’in Desiderius Erasmus portreleri

  1. Geri bildirim: Bir anekdot 18:Hans Holbein’in abisi Ambrosius ile otoportresi | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s