Pierre-Auguste Renoir’in “Bal du Moulin de la Galette” eseri

renoir-moulin

Fransız ressam Pierre-Auguste Renoir, İzlenimcilik akımına önemli işler verdi. Bunlardan biri, 35’inde yaptığı “Bal du Moulin de la Galette“dir. Sürekli çalıştığı modeller ve arkadaşlarını model alarak yaptığı figürlerden oluşan 131 x 175 cm‘lik eser, Paris’teki Orsay Müzesi‘nde sergileniyor. 

Pazar günü, Paris; Montmarte‘de bir kafe. Birbirini tanıyan ve tanımayan insanlar bir aradalar. Dans edenler, sohbete dalanlar, çevreyi izleyenler; her biri eğlenme odaklı bu kafe partisinde bir eylem içinde. Renoir‘in de hemen her pazar gittiği bu kafe partilerin menüsünde muhakkak “galette” denilen kek bulunurdu ve ressamımız, bu kültürel gerçeği bize eserinin adıyla (“Dance at Le moulin de la Galette”) aktarmış. Renoir‘in bu çok figürlü resminin ön tarafındaki masada sohbet halindeki insanlar ve dans pistinde dans eden çiftler, esere hareket katmakta. Yani bu esere bakınca sanki kalabalığın gürültüsü ve gürültünün bastırdığı hafif müziği duyar gibi oluruz. Partideki kalabalığın bir anını bize veren Renoir‘in resmindeki canlılık, bizi de içine alarak olaya dahil ediyor.

1

Gelelim figürlere. Ön masada çizgili elbiseli kadın figürü, Renoir‘in sürekli birlikte çalıştığı modeli Estelle‘dir. Aynı masada Frank Lamy, Norbert Goeneutte ve Georges Riviere‘yi, dans pistinde ise modeli Margot ile Kübalı ressam dostunu görebilirsiniz. Burdan anlıyoruz ki Montmarte‘deki bu kafenin daimi müşterisi olan Renoir, bu resmi bizzat yerinde değil; arkadaşlarını model alarak stüdyosunda yapmış. Resmin sol ve sağında yarıda kesilmiş figürler görüyoruz. Bu durum resmi, bütünün yalnızca bir parçasıymış gibi gösteriyor. Yani gördüğünüz insan topluluğu, kafedeki kalabalığın sadece bir kısmı.

2

Figürlerin üzerindeki büyük beneklere dikkat edin. Bunlar, ağaçların yaprakları arasından vuran güneş ışınlarıdır. Yaprakların gölgeleri figürlerin üzerine bu gördüğünüz şekilde vuruyor ve bu yüzden üzerleri beneklenmiş gibi görünüyor. Renoir de bize görüntüyü aynı şekilde veriyor. İzlenimcilik akımının en bariz örneklerinden biri bu detaydadır. Figürler için sıklıkla maviyi tercih eden ressam, kırmızı ve yeşil tonlarını da kullanmış. Yaprakların arasından vuran güneş ışınlarıyla daha da parlak görünen erkeklerin sarı renkli yazlık şapkaları, resme sıcaklık katan bir başka unsur.

3

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s