Caravaggio’nun “The Entombment of Christ” eseri

Michelangelo_Caravaggio_052

Daha önce birkaç kez Caravaggio‘dan ettiysem de usta İtalyan’ın İncil’den resmettiği eserlerine hiç değinmedim. Şimdi söz edeceğim “The Entombment of Christ” (“İsa’nın Mezara Konulması”), çarmıhtan indirilen İsa’nın mezara yerleştirilme hazırlığını gösteriyor.  Ek bilgi olarak; Rogier van der Weyden de “The Descent From the Cross” eserinde aynı konuyu işlemişti.

Barok türünde eserler veren Caravaggio‘nun (Michelangelo Merisi) 31 yaşında başlayıp bir sene içerisinde tammaladığı “The Entombment of Christ“, yıllarca Vatikan Müzesi‘nde sergilense de bir süre evvel Louvre‘ye alındı. Orijinal ismi “La Deposizione di Cristo” olan 203 x 300 cm‘lik resim, ressamın baş eserlerinden biri olarak geçer.

1

Anlatmaya İsa‘dan başlayacağım. İsa, bu resimdeki en görkemli, en çevik ve dinç vücuda sahip figür. Tüm bu özelliklere sahip olan figür, aynı zamanda resimdeki tek cansız figürdür. Cansız bedeni çarmıhtan indirildikten sonra tabuta konmak üzere hazırlandığı görülen İsa, çektiği acıların izlerini bedeninde (stigma), ifadesini ise yüzünde (aralanmış ağzı) taşıyor. Antik Yunan ve Antik Roma’da savaşçı heykelleri gibi bir kolu aşağı doğru sarkık duran İsa, sağ eliyle mezarını işaret ediyor. Kurallar gereği çarmıhta ölen, mezara çarmıhla birlikte girer, ancak Yusuf; yani Aziz John‘un (St. John) itibarını kullanarak aldığı izinle İsa, mezara çarmıhtan indirilerek girdi.

2

Cansız İsa, iki erkek figürünün kucağında. Solda gördüğünüz yeşil kıyafetli erkek figürü, Meryem’in kocası (bkz.:Meryem’in Evliliği“) Yusuf‘tur. Sağ koluyla İsa‘yı sırtından kavrayan Yusuf, sol eliyle İsa’nın stigmasına dokunuyor. Normal şartlarda can yakan bu temasa İsa, tepki vermiyor. Caravaggio burada İsa’nın ölmüş olduğunu bir kez daha vurguluyor. Yusuf‘un yanında duran yaşlı adam, Aziz Nikodemus‘tur. İncil‘e göre çarmıhtan indirilen İsa‘yı beyaz ketene saran Nikodemus, bu resimde İsa‘nın bacaklarına iki koluyla birden sarılmış. Aziz Nikodemus figüründe en dikkat çekici nokta, gerçek hayatında itibar ve mülk sahibi bir adam olan Aziz‘in sırtındaki kamburu, eski kıyafetleri ve zavallı halidir.

3

Yukarı doğru gidelim. En sol, gerideki lacivert başlıklı kadın, Bakire Meryem‘dir. Rahibe kıyafetleri içinde çizilen Meryem‘in yaşlı ve üzgün hli dikkat çekiyor. Genelde aydınlık yüzlü ve genç çizilen Meryem Ana‘yı yüzünü aşağı doğru eğmiş, üzgün çizen Caravaggio, resmindeki ağıt temasının da altını çiziyor. Meryem‘in yanındaki kadın, bir başka Meryem; Maria Magdalena‘dır. İsa’nın en büyük destekçilerinden biri olan Magdalena, özgülü saçlarıyla çocuksu bir görüntü veriyor. Elini alnına koyan Magdalena, içine çekilmiş, İsa için üzülmektedir. En arkada ellerini göğe doğru açmış kadın figürü, yine bir Meryem olan Mary Clopas‘ın kendisidir. Yusuf‘un erkek kardeşinin karısı olan bu kadın, üzüntüsünü en dışa dönük şekilde yaşayan figürdür. Üzüntüden gözbebekleri kontrolsüz bir biçimde yukarı kaymış, saçı başı dağılmış olan Mary, Kurtarıcı İsa‘yı en çok sevenlerden biriydi.

4

Figürleri anlatma çabama burada son veriyor ve ta en üstteki Mary Clopas‘la başlayıp İsa’nın sağ eline doğru inen düzenden söz etmek istiyorum. Ellerini göğe doğru açıp ağıt yakan bu kadın figürü, aslında resmin en aşağısında; İsa‘nın sağ eliyle işaret ettiği mezara (yeraltına) kadar inen basamağın en üstünde duruyor. Resme ilk baktığınızda anlamasanız bile aslında figürlerin her biri aslında merdiven basamakları gibi sıralı duruyor. Bizim odak noktamız, İsa’nın birazdan içine konulacağı mezarın köşesidir. Caravaggio‘nın sol kısmına yeşil bir bodur ağaç bile yerleştirdiği mezar, ‘birazdan gerçekleşecek’ bir olayın mekanıdır. Bu bağlamda mezara girecek olan İsa‘yı biz de heyecanla beklemekteyiz. Caravaggio‘nun resme bakanları da dahil ettiği bu detay, chiaroscuro aydınlatma tekniğiyle de desteklenince ortaya harikulade bir eser çıkıyor.

5

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s