Raphael’in “The Marriage of The Virgin” eseri

Marriage of The Virgin

İtalyan Rönesansı’nın kilit isimlerinden Raphael‘in (ya da Raffaello) yaşam öyküsünü kısaca anlatmıştım. Şimdiyse 1483’te Urbino’da dünyaya gelen usta ressamın daha 21 yaşındayken tamamladığı “The Marriage of The Virgin“den bahsedeceğim. Dilimize “Meryem’in Evliliği” şeklinde çevrilen 170.1 x 118 cm‘lik panel üzerine yağlıboyayla yapılan eser, Raphael‘in en iyi işlerinden biri. Eser, Milan’daki Brera Sanat Galerisi‘nde sergileniyor. 

Hirodes’in bebek İsa’yı öldürtme emri üzerine yapılan katliam (Rubens), katliamdan kaçarken Meryem ile oğlunun Yahya ile karşılaşması (Da Vinci), İsa’nın Meryem’i kutsaması (Gozzoli), kucağında bebeğiyle karanfil tutan Meryem (Da Vinci), İsa’nın doğduğu gün (Grünewald) ve Cebrail’in İsa bebeği müjdelemesi (Da Vinci) başta olmak üzere İncil’den resmedilen pek çok eserden söz ettim ancak Meryem‘in Yusuf‘la nasıl evlendiği konusuna hiç girmedim. İşte bu yazımda anlatacağım eser, Yusuf‘la Meryem‘in hayatını birleştirme anını gösteriyor.

1

Meryem, bakire kalmak istese de her genç kadın gibi evlenecektir ve talipleri sıraya girmiştir. Arka planda gördüğünüz (aynı zamanda Meryem‘in eğitim aldığı yer olan) Kudüs Tapınağı’nın başrahibi, Tanrı’nın gönderdiği haberci sayesinde Meryem‘in talipleri için bir kriter belirler; Tanrı’nın isteğine göre Meryem‘le evlenmek isteyen her kimse eline bir kuru dal alacak, dalı çiçeklenen Meryem‘in kocası olacaktır. 60 yaşın üzerinde olan Davut soyundan Yusuf‘un (St. Joseph) çiçeklenen dalı, Meryem‘in kocası olacak kişiyi de belirler ve başrahip Yusuf‘la Meryem‘i nişanlar. Bu birleşme olduğunda Meryem, Kurtarıcı İsa‘ya hamile miydi, bilinmiyor, ancak usta Raphael, eserinde Meryem‘i hamile kabul etmiş.

2

Hikayemiz bu. Eserde, hayatlarını birleştirmek üzere olan Meryem‘le Yusuf‘un yüzük takma anı resmedilmiş. Ortada başrahip, üzerinde rahip kostümüyle Meryem’le Yusuf’un kollarını tutuyor. Sağ taraftaki Yusuf, Meryem’in sağ eline yüzük takıyor. Musevi geleneklerine göre gerçekleşen evlilikte Yusuf’un çıplak ayakları dikkat çekiyor. Ağırbaşlı ve sakin bir hali olan Meryem’in evlenen genç kızlar gibi heyecan ve hayat dolu olmaması pekala normaldir. Meryem’in arkasında (sol tarafta) duranlar, eş bekleyen genç kızlar. Yusuf’un arkasında duranlar ise (sağ tarafta) Meryem’e talip olup dalları çiçeklenmeyen genç erkekler. Bu talipler, Meryem’le evlenemedikleri için ellerindeki kuru dalları kırıyorlar.

4

Yüzükten bahsetmek istiyorum. Yusuf’un Meryem’in sağ yüzük parmağına takma anını gösteren eserde yüzük nesnesi, odak noktamızdır. Michelangelo‘nun “Creation of Adam” eserindeki o dokunuş anını andıran bu sahne, eserin toplandığı yerdir. Yüzük resmi adeta dörde bölüyor ve bu şekilde bakan kişinin tüm odağını çeken nesne haline geliyor.

3

Arka plana gelelim. On altıgen şeklindeki bu eser, yukarıda da söylediğim gibi Kudüs Tapınağı’dır. Raphael‘in orijinali değil de kendi kafasındaki Antik Yunan mimarisine göre çizdiği tapınağın biçimi ve merdivenlerinde duran insanlar, derinlik algısını desteklemekte. “RAPHEL URBINAS MD III” şeklinde imzaladığı Raphael‘in bu eseri, İtalyan Rönesansı’nın bir başka kıymetlisi Pietro Perugino‘nun “Marriage of the Virgin” eserinin aynısı olsa da bariz farklılıklar bulunmakta.

ppppp

Reklamlar

One response to “Raphael’in “The Marriage of The Virgin” eseri

  1. Geri bildirim: Caravaggio’nun “The Entombment of Christ” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s