Edouard Vuillard’ın “The Flowered Dress” eseri

the-flowered-dress-c3a9douard-vuillard-1891

Edouard Vuillard, Fransız resmi için önemli biridir. Arkadaşı Pierre Bonnard‘ın eserlerini tanıtırken de söz ettiğim Les Nabis adlı gruba mensup olan Vuillard, görsel sanata bu derece katkı sağlayan bu hareketin gelişmesinde payı büyüktü. “The Flowered Dress” (“La Robe a Fleurs”) adlı eserinden söz edeceğim. Vuillard, 1868’te dünyaya geldi ve 71 yıl yaşadı. 

Fransa’da poster, afiş gibi materyallerin ilk ortaya çıkış dönemi diyebileceğimiz Les Nabis atağı, bize grafik tasarımı getirdi. İşte söz edeceğim Vuillard da resim sanatının grafikleşmesi konusunda katkı veren isimlerden biri. 1940 yılında memleketi Fransa’da son nefesini veren ressam, sanatçı bir aileden çıktı ve Akademili’ydi. 23 yaşında 38 x 46 cm‘lik kanvas üzerine yağlıboyayla yaptığı “The Flowered Dress“, dikim işiyle uğraşan üç kadını içeriyor.

Önce resmin konusu olan dikişçi kadınlardan söz edeyim. Emekli bir yüzbaşının oğlu olan Vuillard‘ın annesi, Paris’te çevresi olan bir terziydi. Mütevazı atölyesinde kendi tasarladığı kıyafetleri diken anne, Vuillard‘ın bu eserinde baş figür olarak yer alıyor. Annesi sayesinde giyim zevki gelişen ressamımız, eserinde annesini model aldığı öndeki figürün elbisesini parlak renklere boyamış.

1

Soldan başlayalım; Resmin en solunda yaşlı bir kadın var. Siyah kıyafet ve siyah başlık giymiş olan kadının gövdesi sağından kesilmiş. Bu görüntü, figürü bir parça arka plana itiyor. Hemen önünde bütün dikkatini elindeki işe vermiş genç bir kadın var. Önündeki masaya iyice eğilmiş ve geniş beyaz bir kumaş üzerinde çalışıyor.  Tıpkı yüzü görünen lakin bize bakmayan yaşlı figür gibi siyah bir elbise giyen bu kadının yüzünün bir kısmı görünüyor olsa da genç kadın önündeki işten başka şey görmüyor.

2

Gelelim ana figüre. Resmi ortadan diklemesine ikiye böldüğümüzde sağ yarıya hakim olan bu kadın figürü,  Edouard Vuillard‘ın annesi. Koyu renk saçlarını ensesinin üzerinden topuz şeklinde toplayan kadın, elindeki gri kumaşla ilgileniyor. Resimdeki esas detay, bu figürümüzün giydiği elbise. Beyaz kumaş üzerine siyah çiçek desenli elbise, beline bağlanan sarı bir kemerle tamamlanmış. Vuillard‘ın resimdeki en parlak renkleri verdiği bu elbise, esere adeta can katıyor.

3

Arka plana baktığımızda bir ayna görürüz. Bunun ayna olduğunu çiçekli elbiseli kadının yansımasından anlaşılmakta. Bize arka profilini yansıttığı kadının bu görüntüsü, resimde sanki dördüncü bir kişi varmış izlenimini verir. Aynanın kalın çerçeveleri, çiçekli elbise giyen kadın figürünün ensesiyle beraber ışığın yansıdığı bölgeler. Işığın kaynağı muhakkak yapay, çünkü burası bir atölye. Vuillard‘ın bu klorostrofobik işi, 60 yaşına kadar beraber yaşadığı annesinin hayatından bir kesit.

Bu eser tamamlanmadan 1 sene evvel Bonnard‘ın yönlendirmesiyle Les Nabis tayfasına katılan Vuillard, uzun süre Paul Gauguin‘in renklerinin etkisinde kaldı. Ressamlığının ilk yıllarında tamamladığı “The Flowered Dress“, Brezilya’daki Sao Paolo Müzesi‘nde sergileniyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s