Jacques-Louis David’in “The Death of Marat” eseri

1

Fransız Devrimi’nin büyük rolde olmasa da önemli karakterlerin Jean-Paul Marat, bir gazeteci ve Jakobendi. Jakobenizm gereği fikirlerini kabul ettirmek yolunda bir parça şiddet kullanmayı normalleştiren Marat, “L’ami du peuple“, yani “Halkın Dostu” gazetesini kurdu. Mahkemelerce yargılanan ve başarılı bir savunmayla beraat eden Marat, 50 yaşında evinin küvetinde öldürüldü. Marat’ın kadim dostu, ressam Jacques-Louis David‘in ölüm anını resmettiği “The Death of Marat“, o yıl tamamlandı. Resim, Belçika’daki Royaux Güzel Sanatlar Müzesi‘nde.

11

1743 doğumlu Jean-Paul Marat, Fransız Devrimi esnasında yaptıkları, yazdıkları ve söyledikleriyle hem yandaş hem de düşman kazandı. Ülkenin en sivri insanlarından biriydi ve hakkında yakalama kararı çıktığında Kral’ın askerleri tarafından kovalanırken bir kanalizasyona saklandı. Mikrop kapıp bir deri hastalığına tutulan Marat, o vakitten sonra gününün büyük bir kısmını su dolu özel küvetinde geçirmek durumunda kaldı. Yargıdan beraat ettiğinde halkın omuzlarında “100.000 kişinin kellesi kesilecek” türünden bir kelam eden ve bu yaklaşımıyla şiddete olan eğilimini açıkça ilan eden Marat, barış yanlılarını kendine düşman ederek aslında onların da içlerindeki şiddeti körüklemiş oldu. Lakin bu şiddet, Marat‘ın şahsınaydı. 1793 senesinde Marat, su dolu küvetinde ve hemen yanındaki masasında çalışırken özel izinle görüşmeye gelen Charlotte Corday tarafından bir bıçak darbesiyle öldürüldü. Giyotin cezasına çarptırılan Corday, işlediği cinayet için “Ben, 100.000 kişinin kellesini kurtarmak için 1 kişiyi öldürdüm” dedi.

22

Marat‘ın 13 Temmuz gününde küvetindeyken öldürülmesi, ressam arkadaşı Jacques-Louis David‘i çok etkiledi. Daha 12’sinde Marat‘ı ziyaret eden Fransız Neoklasik ressam, arkadaşının can verdiği anı resmetti. 165 x 128 cm ebatlarındaki kanvas üzerine yağlıboyayla yapılan “The Death of Marat“, tema itibariyle ürpertici olsa da gayet yumuşak ve naif bir eserdir. Resimde ürkütücü olan tek nesne, yerdeki kanlı bıçak ve belki Marat‘ın göğsündeki bıçak yarasıdır. Ancak Marat‘ın ifadesi, eserin havasına yayılarak bu yaraya şiddet değil, hüzünlü bir hal veriyor.

33

Resimde Marat, beyaz çarşaflı küvetinde can vermiş. Beyaz eşarpla sarılı başı küvetin kenarına dayalı. Yüzünde çektiği manevi acının hüznü ve bir parça huzur var. Marat‘ın sağ kolu halsiz bir şekilde dışarı sarkmış ve tüy kalem sanki hala elindeymiş gibi duruyor. Kalemin hemen solunda, Corday‘ın sapladığı kanlı bıçak var. Kalemle bıçağın bu derece yakın durması, David‘in akıl ve şiddet göndermesi olabilir.

44

Küvetin önünde Marat‘ın çalıştığı yeşil örtülü çalışma masası var. Marat‘ın sol eliyle tuttuğu kanlı kağıt, Corday‘ın kendisiyle görüşmek için yazdığı dilekçedir. Corday, dilekçesinde “Derin mutsuzluğum, sizin iyi yüreğinize ulaşmama vesile olacak…” diyor. Masanın hemen yanında duran ahşap mobilyada ise bir başka kağıt duruyor. Bu kağıt, ‘kocası ülkesini savunurken ölen 5 çocuk annesi kadına çek‘tir. Bu mobilyanın üzerinde Marat‘ın adı ve ressamın kendi adı yazıyor. En altında ayrı ayrı “L’an Deux” ise Marat‘ın devriminin 2. yılı olduğuna göndermedir.

Reklamlar

2 responses to “Jacques-Louis David’in “The Death of Marat” eseri

  1. Geri bildirim: Jacques-Louis David’in “Portrait of a Young Woman in a Turban” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Jacques-Louis David’in “The Death of Socrates” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s