Gustave Caillebotte’nin “Paris Street; Rainy Day” eseri

paris a rainy day

27’sinde en iyi işi “Les Raboteurs de Parquet” yapan ve aynı yıl kardeşi Rene’yi model aldığı “Young Man at His Window“u yapan Fransız ressam Gustave Caillebotte, 1877 senesinde “Paris Street; Rainy Day” (“La Place de l’Europe, temps de pluie) adlı tablosunu tamamladı. Yapıldığı yıl Paris’te sergilenen resim, İzlenimciler tayfasının işleri arasında bir caddeyi işleyen en farklı resimdi. 

Paris Caddesi; Yağmurlu Bir Gün” şeklinde çevrilen resim, Paris’te yer alan Place de Dublin’i Caillebotte‘nin gözlerinden gösteriyor. Geride gördüğünüz kavşak, Moskova Kavşağı. Buranın 2000’lerde nasıl göründüğünü merak ediyorsanız görseli en aşağıda paylaşıyorum.

1

Gelelim resme. Herkesin şık ve temiz giyimli olduğu bir yerdeyiz. Tahminen öğle saatleri; yağmur yağdığı için hava bulutlu ve kapalı. Figürler koyu renk giyinmişler ve koyu renkli şemsiyeler taşıyorlar. Zemine baktığımızda taş aralarında su birikintileri görüyoruz. Demek ki hava bir süredir yağışlı.

3

Bu eserde ne fırça darbesi ne de ışıktan söz edebiliriz. Çünkü Caillebotte, bu resimde oldukça katı çizgiler kullanmış. Figürler, özellikle nesneler gayet net ve kusursuz. Ön taraftaki kadınla adamın muntazam ve ciddi kıyafetleri, sol arkada eli cebinde yalnız yürüyen adam, hemen ardında yürüyen ve beraberlermiş gibi görünseler de aslında tanışmayan iki adam. Bu detaylar, dönem Paris’inde insanların birbirleriyle olan duygusal ve sosyal uzaklığını vurguluyor. İnsanlar alakasızdır; aynı yerdedirler lakin etkileşimsizdirler. Arkadaki kavşak, yani yol ayrımı da bu vurgulamayı destekler pozisyonda.

2

19. Yüzyıl’da Batı’ya hızla yayılan şehirleşmenin farklı bir ifadesi olan resimde gördüğünüz Neoklasik tarzı binalar, Haussmann Hareketi eseridir. Napolyon tarafından görevlendirilen Baron Georges Eugene Haussmann, 1853 ile 1870 yılları arasında hummalı bir çalışmayla Paris’i yeniden yapılandırdı. Bu dönemden sonra Paris oldukça değişti. Ressamımızın bize göstermeye çalıştığı biraz da budur. Yani bu eserde çağdaşlaşan Paris’in tarih şeridinin bir parçası vardır.

4

Bina gövdelerinin sarı renkle boyandığı, figürlerin kıyafetlerinin genellikle siyah olduğu eserde tam ortada bulunan sokak lambası için yeşil renk seçilmiş. Bu lamba, resmi ortadan diklemesine bölen önemli bir nesnedir. 212.2 x 276. cm ebatlarındaki kanvas üzerine yağlıboyayla yapılan resim, Chicago Sanat Enstitüsü‘nde sergileniyor.

qe-place-de-dublin

Kavşağın günümüzdeki görünümü

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s