Leonardo Da Vinci’nin “Lady with an Ermine” eseri

lady with an ermine

İlk dönem İtalyan Rönesansı’nın en büyük adı Leonardo Da Vinci, resim alanında kayıtlara göre yalnızca dört kadın portresi yapmış. Size bu dörtlüden biri olan “Lady with an Ermine“den bahsetmeye çalışacağım. Ustanın 37 yaşındayken tamamladığı bu eserin siyah arka planı ve sol üstte “La belle ferronniere” ile beraber “Leonardo DaWinci” ibaresi sonradan bir başkası tarafından eklenmiş. 

Resimdeki kadın figürü, Cecilia Gallerani‘dir. Cecilia Gallerani, dönemin Milan Dükü Ludovico Sforza‘nın sevgilisiydi. Bu resim yapılırken henüz 16’sında olan Cecilia, soylu bir aileden gelmiyordu, ancak kendini yetiştirmiş bir kızdı. Edebiyattan, müzikten, resimden zevk alan Cecilia, haliyle Dük’ün kıymetlisiydi. Dük’e bir çocuk veren Cecilia, Dük’ün soylu bir kadını Düşes seçmesiyle geldiği yere dönmek durumunda kaldı. Dört çocuk annesi olan Cecilia, 63 yaşında hayatını kaybetti.

1

Dönemin pek çok sanatkarı gibi Dük’ün emrinde olan Leonardo, rica üzerine Cecilia‘nın bu eserini 1489 ile 1490 aralığında yaptı. Resimde, dilimizde ‘kakım‘ olarak bilinen Sansargillerden gelme bu hayvan çeşidini kucağında tutan Cecilia‘nın başıyla bedeninin ayrı yönlere dönük dikkat çekti. Bunu yorumlayalım; kış mevsiminde tüyleri beyazlayan kakımlar, saflık, iyi kalplilik sembolüdür. Avlanırlar ve derilerinden yüksek fiyatlı kürkler yapılır. Bedeni sağa, yüzü soluna dönük duran Cecilia‘nın en belirgin karakteristik özelliği burada ortaya çıkıyor. Beyaz kakımı olası bir tehlikeden (av) korumak için içgüdüsel olarak göğsüne bastıran genç kız, kakımla aynı yöne; büyük ihtimalle tehlikenin olduğu yöne bakıyor. Cecilia‘nın yüzünde öyle bir ifade yok, bu savımın kaynağı, duruşu.

2

Soylu bir aileden gelmediğini söylediğim genç kızın kıyafetleri, bu gerçeği bir kez daha vurguluyor. Saçları ise dönem İtalyan kadınlarının yaptığı biçimde; ‘coazone‘ adı verilen bantla saçlar başın iki yanına yapıştırılır ve küçük bir kesede toplanan saçlar sayesinde yüz, tamamen ortaya çıkar. Genç kızın yüz ifadesi, ağzının biçimi, saçların alından ayrımıyla gördüğümüz Da Vinci‘nin ustalığı, özellikle figürün elinde net olarak karşımıza çıkar. Bu ele dikkatle bakınız. Buna ek olarak figürün gözbebekleri de yine Da Vinci’nin farklı bir teknikle yaptığı önemli detaylardan.

3

Yazıyı bitirmeden kakım figürünü biraz daha detaylandırmak istiyorum. Beyaz kakım, sembolize ettiklerinin dışında Ludovicolar‘ın soy simgesiydi. Resim yapıldıktan birkaç ay sonra hamile kalan Cecilia‘nın bu aileye verdiği maneviyatın farkında olan Da Vinci, onun kakımı korumak için canını bile verebilecek kadar iyi niyetli olduğunu biliyordu ve eserde bunu yansıtmaktan geri durmadı. 39.3 x 53.4 cm‘lik ahşap panele yağlıboyayla tamamlanan “Lady with an Ermine“, Polonya’daki Czartoryski Müzesi‘nde sergileniyor.

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s