William Turner’in “Rain, Stream and Speed, The Great Western Railway” eseri

Rain, Stream and Speed, The Great Western Railway

Daha önce “Chichester Kanalı” ile adından söz ettiğim İngiliz ressam William Turner; daha doğrusu, Joseph Mallord William Turner, yaptığı peyzajlarla Romantizm akımına yeni bir sayfa açmış büyük isimlerden biridir. Turner‘in renkleri ve manzarayı yansıtış biçimi bir biçim oldu ve onun ardından pek çok kişi gitti. 1851’de, Chelsea’de; “Güneş, Tanrı’dır” diyerek son nefesini veren ressamın ölmeden 7 yıl evvel tamamladığı başeserlerinden biri olan “Rain, Stream and Speed, The Great Western Railway“dan söz edeceğim.

Rain, Stream and Speed, The Great Western Railway1

76 yıl yaşamış akademili ressam William Turner‘in ‘yaşlılık’ diyebileceğimiz döneminde, 69 yaşındayken yaptığı “Rain, Stream and Speed, The Great Western Railway” (“Yağmur, Buhar ve Hız, Büyük Batı Demiryolu”), uzun zamandır Londra Ulusal Galeri’de sergileniyor. 121.9 x 90.8 cm‘lik kanvas üzerine yağlıboyayla yapılan bu romantik peyzaj, sanayileşmeye karşı bir eleştiri olarak yorumlanabilir.

Rain, Stream and Speed, The Great Western Railway2

Sol taraftaki köprü, Taplow ile Maidenhead arasında yer alan Thames Nehri üzerindeki Maidenhead İstasyon Köprüsü. Yapımına 1837’de başlanan köprü, 1839’da tamamlandı. Sağda gördüğünüz tren ise Maidenhead Demiryolu‘nun raylarında ilerliyor. Bu demiryolu da 1838’de tamamlandı. İngiltere’nin erken sanayileşen yerlerinden biri olan burası, normalde daha farklı. Turner her zamanki gibi gerçeğin coğrafyasını değiştirmiş.

Rain, Stream and Speed, The Great Western Railway3

Gelelim resmin sanatsal boyutuna. Resimlerinde çok belirgin olmasa da sarı rengini adeta tutkuyla kullanan Turner, bu eserinde de ışığı sarının yardımıyla veriyor. Gün henüz doğmuşken rayların üzerinde ortalama 50 km hız ile ilerleyen tren, resme aksiyon katan nesnedir. Eseri hareketlendiren bir diğer detay, pek belli değil ama hayvanlar. Rayların üzerinde trenden kaçan bir tavşan var. Öte yandan raylarla köprü arasındaki nehirde bir kayık görmekteyiz. Kayıkta iki insan figürü var. Başrolünde Sanayi Devrimi‘nin yer aldığı eserde canlının bu kadar belirsiz olması, Turner‘in 20. Yüzyıl’a bakışını gösteriyor. Doğru çıktı nitekim.

Rain, Stream and Speed, The Great Western Railway4

Maidenhed Demiryolu ile sağdaki köprünün durağan ve pasif bir hava verdiği eser, yağmurlu bir gün doğumunda trenden çıkan buharla hareketlenip başka bir biçim almış. Buhardan, bulutlardan, hafif sisten tren harici hiçbir şey net görünmüyor. Bu belirsizlik arasından trenin hız kesmeden dümdüz gidiyor olması, bir İngiliz eleştirmenin yorumuyla özetlenir; “Doğayı şiddetle yumruklayan bir demir yumruk…

kopru

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s