Diego Velazquez’in “The Rokeby Venus” eseri

rokeby venus

İspanyol Altın Çağı‘nı bir cümleyle, “Don Kişot’un yazıldığı dönem” olarak özetleyebilirim. Bu dönem, İspanyollar’ın sanat anlayışı için oldukça önemlidir. Söz edeceğim eser “The Rokeby Venus“un sahibi Diego Velazquez de Altın Çağ‘da eser vermiş mühim bir sanatçıdır. 1599’da Seville’de dünyaya gelen Velazquez, 48 yaşından 52 yaşına dek bu eserle uğraştı ve 61’inde hayata gözlerini yumdu. 

Engizisyon’un sıkı denetimler yaparak sanat eserleri ve sahiplerine ciddi cezalar kestiği dönemin İspanya’sında Diego Velazquez‘in yaptığı bu eser, günümüze kadar gelebilmiş tek nü tablosudur. 1813 yılında İngiltere’nin Rokeby Park Evi’nde saklanan eserin İspanyolca’sı “La Venus del espejo“; İngilizce’si “The Toilet of Venus“, “Venus at Her Mirror” veyahut “Venus and Cupid” olan adı burada değiştirildi. 1914 senesinde bir saldırıya uğrayan, sonrasında restore edilerek yeniden sunulan 122.5 x 171 cm ebatlarındaki yağlıboya eser, Londra Ulusal Galerisi‘nde sergileniyor.

rokeby venus 1

Resmi boylu boyunca kaplayan çıplak kadın figürü, bize arkası dönük bir biçimde uzanmış. Açık ten rengi, dolgun kalçaları, zarif hatları, modernizme göz kırpan arkadan toplanmış saçlarıyla bu kadın figürü, Roma mitlerindeki Venüs‘ün (Yunan Mit.: ‘Afrodit’) ta kendisi. Dönem resimlerinde iri, etli vücudu ve dağınık, yer yer örgülü saçlı kadın figürlerinin aksine Velazquez‘in Venüs’ü, ince hatları ve gerçeğin aynısı diyebileceğimiz kıvrımlarıyla öne çıkıyor.

rokeby venus 2

Sol tarafa baktığımızda resimde bir figürün daha olduğunu görürüz. Bu küçük oğlan çocuğu Cupid, yani Eros‘tur. Ok ve yayıyla Aşk Tanrısı olarak bilinen Cupid‘in takım taklavatı yoktur; onun kimliğini sırtındaki kanatlarından çıkarıyoruz. İki eliyle birden kalın çerçeveli bir aynayı annesi Venüs’e tutan Cupid, kendi güzelliğini seyreden annesine hayranlıkla bakmakta. Gelelim ayna imgesine. Aynada yansıyan buğulu görüntü, Venüs’ün yüzü. Ancak burda bir yanılgı var; fizik kurallarına göre ayna, oradan tutulduğunda yansıma bize görünmez, buna ek olarak aynadaki görüntü bu kadar büyük olmaz. Yani Venüs’ün yüzünün aynadaki buğulu yansıması, gerçek değil; bizim resme baktığımız gibi Velazquez‘in de (ya da Venüs’ün) bize baktığını söyleyen bir çeşit akıl oyunu.

rokeby venus 3

Beyaz bir çarşaf üzerine serilmiş koyu gri renkli yatak örtüsünün dağınık gibi görünen kıvrımları, Venüs’ün çıplak bedeninin kıvrımlarını öne çıkarıyor. Sol üst taraftan başlayıp yere dökülen kırmızı renkli perde, griye dönük duvarlar, koyu gri yatak örtüsü, Venüs‘ün açık renkli teniyle kontrast yakalamış. Küçük Cupid‘e dönecek olursak elindeki pembe renkli kurdela, yorumcuları ikiye bölmüş vaziyette. Kimi, bu kurdelenin aynayı asmak için kullanıldığına, kimiyse Cupid‘in aşıkları bu kurdeleyle bağladığına inanmakta. Sanatın güzelliği de bu ya; yorum bizde.

rokeby venus 4

Reklamlar

One response to “Diego Velazquez’in “The Rokeby Venus” eseri

  1. Geri bildirim: Diego Velazquez’in “The Kitchen Maid”eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s