Caravaggio’nun “Boy Bitten by a Lizard” eseri

cara-2

Barok resmin İtalya ayağı, zaman 17. Yüzyıl. Akla gelen ilk isim, Caravaggio. Natürmortlarıyla 18 ve 19. Yüzyıl ressamlarını peşinden sürükleyen meşhur sanatçımızın 25’inde tamamladığı “Boy Bitten by a Lizard” eserinden bahsedeceğim. Bir başka versiyonu daha bulunan ve orijinal ismi “Ragazzo morso da un ramarro“; Türkçe’si “Kertenkele Tarafından Isırılan Çocuk” olan eserde Caravaggio bizi yine natürmortsuz bırakmıyor. 

Ben, eserin ilk versiyonunu esas alacağım için ikinci versiyonun farklılıklarını özet geçmek istiyorum. 1594’te başlayıp 1596’da bitirdiği ikinci versiyon, 65 x 52 cm‘lik kanvas üzerine yağlıboyayla yapıldı. Floransa’daki Roberto Longhi Derneği‘nde duran resimdeki en büyük farklılık, kuşkusuz tonları. Işığın tonu daha açık ve parlak olduğu için ifadeler daha belirgin görünüyor. Dikkatle incelediğiniz takdirde çocuğun ifadesinden vazodaki çiçeklere kadar iki resimde de her şey birbirinin aynı.

2

İkinci versiyon

Gelelim ilk versiyona. Odak noktamız kahverengi, gür kıvırcık saçlı bir çocuğun ifadesi. Cam vazodaki çiçeklere dokunduğu esnada çiçeklerin arasına gizlenmiş bir kertenkele tarafından ısırılan çocuğun yüzündeki şaşkınlık ve acı ifadesi, duruşuna da yansımış. Omzunu öne atarak can havliyle elini kurtarmaya çalışan çocuğun üzerindeki bol beyaz gömleği, omzundan kaymış. Gömleğin kaymasıyla meydana çıkan omzu ve kirli tırnakları, çocuğa daha kızsal ve saf bir hal veriyor. Kızarmış sağ kulağının arkasına yerleştirdiği beyaz gül ise bu ifadeyi destekler pozisyonda. Bu gül, ona aynı zamanda bir kendini beğenmişlik, el üstünde tutulma isteğinin ifadesidir.

1s

Bir fanusu andıran içi su dolu cam vazoda mor renkli bir gül, yeşil yapraklar ve arka tarafında yasemin çiçekleri var. Vazonun üzerinde durduğu masada ise açık ve koyu kırmızı tonlarında kirazlar görünüyor. Ağaçtan henüz toplandığını tahmin ettiği kirazlardan yeşil olanları, bu fikrimi destekliyor. Çocuğun orta parmağını ısıran kertenkele de bu taze toplanmış yaprakların arasına gizlenmiş. Çocuğun sağ omzu ve yüzünün sağ tarafına vuran ışık, duyduğu acıyla iki kaşı ortasında kırışıklık şeklinde oluşan ifadeyi vurguluyor.

2s

Gelelim ısırma mevzuna. Bu olayda bir alegorik mesaj olduğu açık. Hatta bu mesaj erotizm altyapılı. Kimine göre mastürbasyonu simgeleyen orta parmağa acı veren kertenkele, penisi simgeliyor. İlk cinsel deneyim, aşktan gelir ve bir yeniliktir; her iki kişi de bu eylemi ilk kez icra ettiği için şaşkındır ve bilhassa kadın kısmı için bu acı vericidir. Aşktan doğan cinsellik, bu eserde ‘doğanın güzelliği’ güllerin arasından sinsice çıkıp ısıran kertenkeledir. Kertenkelenin ısırışı can yakar ve can acısı, tıpkı aşktan uyanmak ya da aşkla beraber inen perdenin kalkması gibi bir ayılma, farkına varma halidir.

3s

Resmin erotik manasını bir kenara bırakırsak en basit mesaj, güzel şeylerin ardına saklanan çirkinlik olacaktır. “Her güzel şeyin sonu vardır” ya da farklı anlamda; “Gülü seven dikenine katlanır” şeklinde ifade edilen gerçekler gibi bu eserde çocuğumuzun canını yakan kertenkele, onun, kulağının arkasına gül takan zihniyetini sarsıp, gerçek yaşama uyandırmakta.

1594’te tamamlanan 66 x 49.5 cm‘lik resim, Londra Ulusal Galerisi’nde sergileniyor.

Reklamlar

One response to “Caravaggio’nun “Boy Bitten by a Lizard” eseri

  1. Geri bildirim: Caravaggio’nun “The Calling of St. Matthew” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s