Titian’ın “Venus of Urbino” eseri

urbinolu venüs

Titian, İtalya’da doğup da tüm resim sanatını etkileyen Yüksek Rönesans’ın güçlü temsilcilerinden biridir. 16. Yüzyıl’da İncil’den, mitolojiden eserler veren, bunun yanı sıra dönem insanlarının portrelerini de yapan ressamımız, 48 yaşında “Venus of Urbino” adlı bir eser tamamladı. İsminden ötürü mitolojik bir eser olduğunu düşünebilirsiniz ama değil. Resimde yatağa uzanmış çıplak kadın figürü, Venüs‘ten (yahut Afrodit) esinlenilerek resmedilmiş.

1

2. Urbino Dükü Guidobaldo della Rovere, 1514 yılında doğru ve ömrü 60 yıl sürdü. 20 yaşındayken, yani 1534’te evlenen Dük’ün eşi Giulia Varano, 1523 doğumluydu, yani evlendiğinde 11 yaşındaydı. Yalnızca 24 yıl süren ömrünün 13 yılını Düşes olarak geçiren genç kız, “Venus of Urbino” (Urbinolu Venüs) eseri için önemli bir kimsedir. İlk akla gelen, resimdeki kadın figürüne model olduğu olacaktır, lakin durum bu değil. Henüz 11’inde olduğu için Giulia‘nın ne sadakat, ne cinsellik ne de analık bileceğini düşünen Dük, ressamımız Titian‘dan ‘eğitici bir resim’ yapmasını rica etti. Çift evlendikten 4 yıl sonra tamamlanan “Venus of Urbino“nun hizmet ettiği amaç işte budur.

2

İtalyan düğünlerinin geleneği olan ve ‘Cassone‘ adı verilen sandığın iç kapağına yerleştirilmek üzere yapılan “Venus of Urbino“nun ön tarafında yatağa çırılçıplak uzanmış genç bir kadın figürü görüyoruz. Koyu kırmızı ve çiçek desenli yatağın üzerine serilmiş beyaz çarşaf ve beyaz yastıklar üzerinde oldukça rahat bir edayla duran genç kadın, bilezikli sağ eliyle bir demet çiçeği kavramış. Serçe parmağı yüzüklü olan sol eli ise cinsel organını örtüyor. Aslında bu, bir kapatmadan ziyade elin gelişigüzel bırakılışına benziyor.  Başının çehresi boyunca örgülü olan koyu sarı renkli, dalgalı saçları rahatça bırakılmış. Kulağında küpeler var. Dikkat ederseniz üzerinde hiçbir kıyafet bulunmayan genç kadının hem yüzüğü, hem bileziği hem de küpeleri var.

3

Dönemin kadınları gibi hafiften balık etli olan genç kadının özgürce sergilediği göğüsleri, analığı simgeliyor olabilir. Yatağın dış kenarında uyuyan küçük köpek ise büyük ihtimalle sadakatin simgesi. Dük, kendisine sadık olmasını beklerken ona doğurganlığını hatırlatarak analığa da hazırlamak istiyor.

4

Arka tarafa baktığımızda iki büyük sandık görüyoruz. Bu sandıklar, Giulia‘nın çeyizleri olabilir. Bu kanıya varmamın nedeni, hizmetçilerin sandıklarda Giulia‘nın kıyafetlerini arıyor oluşu. Yine arka tarafta gördüğümüz ve derinlik algısı veren sütunlu pencerede ise güneşin battığını görüyoruz. Vakit, akşam. Yatakta çırılçıplak uzanmış genç kadın, belki de hizmetçiler tarafından geceye, yani eşiyle birlikte geçireceği özel geceye hazırlanıyordur.

5

Venus‘ olarak resmedilen kadın figürünün parlak ve sıcak tonlardaki ten rengine nazaran arka planın koyu tonları, esere zıtlık veriyor. “Danae” serisinde de tıpkı bu işi gibi çıplak uzanmış kadın figürleri resmeden Titian‘ın memleketlisi Giorgione‘nin 1510’da yaptığı “Sleeping Venus” adlı eserinden etkilenip yaptığı 119 x 165 cm‘lik “Venus of Urbino“, Uffizi Galerisi‘nde sergileniyor.

6

Reklamlar

3 responses to “Titian’ın “Venus of Urbino” eseri

  1. Geri bildirim: Edouard Manet’in “Olympia” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Titian’ın “Woman with a Mirror” eseri | Resim Biterken

  3. Geri bildirim: Titian’ın “Self-Portrait” adlı eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s