Benozzo Gozzoli’nin “Madonna and Child Giving Blessing” eseri

Image

İlk dönem İtalyan Rönesansı‘nın resim sanatına verdiği en iyi eserler İncil referanslı tablolar ve diğer işlerdir. O dönemde yaşamış ve pek çok kilise için İsa, Meryem ve Azizler boyayan Benozzo Gozzoli‘nin işleri, çağdaşı sayabileceğimiz Michelangelo, Da Vinci, Rafaello‘nun eserleri kadar bilinmiyor. Bahsedeceğim “Madonna and Child Giving Blessing“, yani “Meryem ile Oğlu, Kutsanıyor“, Roma’daki Santa Maria Sopra Minerva Bazilikası‘nda yer alıyor. Gozzoli‘nin 28 yaşındayken tamamladığı bu işi, sipariş üzerine yapıldı. 

Üzeri ipek örtüyle kaplanmış 254 x 130 cm‘lik ahşap tablaya temperayla boyanan “Madonna and Child Giving Blessing” için sipariş alan Benozzo Gozzoli, 1447’de St. Nichols Şapeli’ndeki iş için Vatikan’da bulunuyordu. 1497’de hayatını kaybeden Gozzoli, bu eseri 1449’da tamamladı. “İsa ile Meryem figürlü bir eser, yapıldığı dönemi ne kadar yansıtabilir?” şeklinde bir tereddüdünüz varsa aşağıda bahsedeceğim detaylarla Gozzoli‘nin dehasının ne kadar yüksek olduğunu göreceksiniz.

Image

Lacivert pelerinli Meryem ile oğlu İsa’nın durduğu yer, kilise mimarisinde ‘Ciborium‘, dört direk üzerine sayvanla kapatılan bir alan. Ana – oğul, bir topluluğa hitap etmekten ziyade seyircisine kutsanmayı sunar gibi duruyorlar. Balkon eşiğinde ayakta duran İsa, ilk bakışta bebek gibi görünse de bebek görünümlü bir minyatür adam. Sol koluyla İsa’yı tutar gibi duran Meryem, gözlerinin oğluna doğru indirmiş. İsa ise sağ eliyle kutsar pozisyonda.

Image

İsa’nın sol eline baktığımızda bir küre görüyoruz. Bu küre, Dünyamız. Üzerinde “Asia, Evropia, Africa” yazıyor. Kürede yalnızca üç kıtanın yer almasının sebebi, 1449’da diğerlerinin keşfedilmemiş olması. Yukarıda söz ettiğim ‘dönemini yansıtan eser’ mevzuunu burada size hatırlatıyorum. Yeniden anneye gelelim. Meryem’in başının üzerindeki altın renkli halede “Maria Virgo” yazıyor. ‘Virgo‘, Latince’de ‘bakire‘ anlamına geliyor. Bu, hemen her İncil resminde yapılan el değmemişlik vurgusundan başka bir şey değil. Ayrıca pelerinin omzundaki yıldız, onun “Cennet Kraliçesi” unvanını göstermekte.

Image

Ciborium’un koyu kırmızı tavanında bir melek figürü var. Parlak altın renkli bu figür, ana ile oğlu koruması için Tanrı tarafından görevlendirilen koruyucu melek. İsa ile Meryem’in beraber yer alıp kutsandığı her eser, “Dünya’nın Kurtuluşu” gibi yüce bir amacı ifade etmekte. Gozzoli‘nin 1450 senesinde yaptığı “Madonna and Child Between St. Francis and St. Bernardine of Siena” eserinde de yine aynı tema var;

Image

Reklamlar

One response to “Benozzo Gozzoli’nin “Madonna and Child Giving Blessing” eseri

  1. Geri bildirim: Raphael’in “The Marriage of The Virgin” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s