Edouard Manet’in “A Bar At The Folies-Bergere” eseri

Image

Çıplak kadınlar ve çıplaklıkla cinsel bağ kurmayan erkeklerin olduğu “Kırda Öğle Yemeği” ile Realizm akımına bambaşka bir iş veren Edouard Manet, 1882’de, ölmeden 1 yıl önce “Un bar aux Folies Bergere” adlı eserini tamamladı. Başeserlerinden biri kabul edilen bu resimde gördüğünüz mekan, Paris yaşamının timsallerinden Folies Bergere Gece Kulübü. Bu kulüp Frank Sinatra, Edith Piaf, Ella Fitzgerald, Jean Gabin, Charlie Chaplin, Josephine Baker gibi isimlerin de sahne aldığı, kabare kızlarının dans ederek loca müşterilerini eğlendirdiği ünlü bir mekan. Bir tarafı hep burjuva kalan Manet, eserinin taslaklarını bu barda, aslını atölyesinde tamamladı.

Edouard Manet‘in 50 yaşındayken 96 x 130 cm ebatlarındaki kanvas üstüne yağlıboyayla yaptığı resim, İngilizce’ye “A Bar At The Folies-Bergere“, Türkçe’ye “Folies-Bergere’de Bir Bar” şeklinde çevrildi. Yapıldığı yıl Salon‘da kabul gören bu eser, Londra’daki Courtauld Enstitüsü’nde sergileniyor.

Image

Eserde tam ortada duran genç kadın, odak noktamız. Sarı renkli, arkadan topuzla toplanmış kaküllü saçları, 18. Yüzyıl dönem kıyafetlerini andıran garson kostümü, boynundaki kolyesi ve kolundaki altın bileziğiyle genç kadın, bardaki hengameli havanın aksine sakin, dalgın ve masum görünüyor. Dekoltesinin ortasına yerleştirilmiş çiçek demetini hizmet ettiği bar masasının üzerindeki vazonun içindeki çiçekle bağdaştırabiliriz. Vazoda güzellik hissi vermek için sergilenen bu çiçek, genç kadının göğsüne de aynı amaçla yerleştirilmiş. Burada, Manet‘in, kadının ‘güzellik nesnesi‘ olarak görülmesine kendi dilinde gönderme yapıyor.

Image

Hizmete hazır duran dalgın bakışlı genç kadının arka tarafında bir dev aynası var. Bu ayna, ilk bakışta görünmüyor. Yani kadının arkasına bakınca, kulübün lüks tarafı olan locayı görüyorsunuz. Esasen locanın konumu bizim durduğumuz tarafta, kadının arkasında gördüğümüz aynadaki yansıması. Manet‘in ustalıkla yarattığı bu algı, İzlenimcilik renklerini barındırıyor.

Image

Aynadaki görüntüden devam edelim. Tavandan sarkan dev avizeler, mekanı aydınlatıyor. Pek çok insan figürü var; kimi dürbünle dansçılara bakıyor, kimi çevreye bakınıyor, çoğu eğlenceye dalmış. Bar masasına dayalı iki kadın, Manet‘in iki tanışı; biri Mary Lauren, diğeri Jeanne de Marsey. Bu ışıklı alemin dışında kalan garson kadına geri döndüğümüzde aynadaki yansımanın yardımıyla onun bir adamla iletişim halinde olduğunu görüyoruz. Ayna yansıması olmasaydı bu silindir şapkalı adamdan bihaber olacaktık, çünkü kadının yüzünde biriyle iletişim halinde olduğunu gösteren bir ifade yok.

Genç kadının hizmet ettiği masada duran bira şişesi, Paris’te çok satılan ancak Parisliler’in sevmediği bira markası Bass Pale. Masadaki meyve tabağı, Manet‘in natürmort ustalığını gösteriyor. Gerçekte adı Suzon olduğu bilinen ve Manet‘in için birkaç kez atölyesinde poz veren garson kadın, eserde pek çok figürün yanında ‘birinci derecede canlı‘ olan tek figür. Net bir şekilde karşımızda duran garson kadın figürünün dışında kalan tüm figürler bize aynadan yansıyor. Bu yüzden onlara ‘ikinci derecede canlı‘ diyorum.

Image

Barın 1976’da çekilmiş bir fotoğrafı

 

Reklamlar

3 responses to “Edouard Manet’in “A Bar At The Folies-Bergere” eseri

  1. Geri bildirim: Edouard Manet’in “The Fifer” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Edouard Manet’in “Olympia” eseri | Resim Biterken

  3. Geri bildirim: Edouard Manet’in “The Dead Toreador” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s