Ivan Aivazovsky’nin “The Ninth Wave” eseri

Image

19. Yüzyıl Rus resminde Romantizm‘in temsilcisi, yüzlerce kez denizi resmeden bir deniz ressamı Ivan Aivazovsky, ülkemize de gelerek İstanbul başta olmak üzere pek çok şehrimizin deniz kıyılarında resim yaptı. 1900’de hayatını kaybeden Aivazovsky‘nin “Rus resmine verilmiş en değerli eser” olarak kabul edilen “The Ninth Wave“, yani “Dokuzuncu Dalga” adlı yağlıboya eserinden bahsedeceğim. 

Ermeni asıllı Ivan Aivazovsky, 1840, 1850’lerin Rus sanat camiasının en değerli ressamıydı. Yalnız sanatseverler değil, ülke büyükleri de Aivazovsky‘i sayardı. Rus donanmasının tescilli ressamı ilan edilmesi bunun en büyük ispatı olmalı. Denizleri, denize yakın yerleri çok seven, ‘marina ressamı‘ olarak anılan usta, eserlerinin çoğunu hayalgücünden yola çıkarak tamamladı. Aivazovsky, en büyük işlerinden biri görülen “The Ninth Wave“ye evlendikten 2 sene sonra, 33 yaşındayken başladı. 221 x 332 cm‘lik knvas üzerine yağlıboyayla yapılan resim, St. Petersburg’daki Rus Devlet Müzesi‘nde sergileniyor.

Image

Hava koşulları yüzünden karaya oturan büyük bir gemi, fırtınanın etkisiyle parçalara ayrılmış. Gemiden bir parça, mürettebattan olduğunu düşündüğüm bir grup denizciyle suyun üzerinde kalma çabası veriyor. İkisi zenci köle olan bu altı kişi, ciddi bir yaşam mücadelesi veriyor. Mücadeleyi zorlaştıran, altı kişilik tayfayı ölüme yaklaştıran dev bir dalga görüyoruz. Bu dev dalgaya karşı ellerinden geldiğince hazırlanan denizcilerin akıbeti belirsiz.

Image

Aivazovsky‘nin eserindeki bu gergin belirsizlik, eseri değerli kılan öğelerden biri. Denizcilere doğru yaklaşan bu dev dalga, resmin adından da anlayacağınız gibi ‘9. dalga‘dır. 9. dalga, denizcilerin inanışına göre orta şiddetteki sekiz dalgadan sonra gelen ilk büyük ölümcül dalgadır. Yani ilk 8 dalga denizciyi öldürmez, ancak 9, 10 ve 11. dalga, denizcinin hayatını tehdit eder. Eğer denizci 11. dalgayı da atlatırsa Tanrı’nın rahmeti onun üzerinde olacaktır.

Bir diğer yorum da İrlanda Mitolojisi‘nden. İrlanda’da sahilin Batı tarafı, ‘9. dalga‘ denilen dev bir dalgayla bölünmüştür. Eğer denizci bu dalgayı aşarsa mistik bir adaya ulaşacak; dünyevi işlerden uzaklaşıp maneviyata doğru yol alacaktır.

Image

Gerçeğe dönecek olursak eserde gündoğumu var. Sis ve bulutların arasından doğan güneş, umuttur. Umut ise muammada kalan denizcilerin akıbeti için esere bakanlara gereklidir. Aivazovsky, ihtiyacımız olanı, yani ‘umut‘u bize veriyor ve eser bu sayede üzerimizde iyi bir his bırakıyor. Resimle alakalı bir başka detay da denizcilerin görünümleri. Doğu kültürüne ait kıyafetlerle Osmanlı vatandaşı olma ihtimali de bulunan bu denizciler, büyük ihtimalle Müslüman. Denizcinin salladığı ve ‘kurtuluş‘ olarak yorumlanabilecek kırmızı bez parçası, renklerin zıtlığına vurgu yapıyor.

Eserin bir başka versiyonu, 1857’de tamamlandı.

Image

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s