Leonardo Da Vinci’nin “The Madonna of the Carnation” eseri

Image

İtalyan Rönesansı’nın ilk en önemli ismi Leonardo Da Vinci, ustası Verrocchio‘nun yanından ayrıldıktan yaklaşık 2 sene sonra “The Madonna of the Carnation“u tamamladı. Eserinde, Bakire Meryem ve bebek İsa figürünü kullanan Da Vinci, ana oğlu birbirine bir kırmızı karanfille bağlamış. Meryem’in ve bebek İsa’nın yüz ifadeleri, Meryem’in saç biçimi, mücevheri, karanfil gibi detaylar her ne kadar Verrocchio’yu anımsatsa da renkler ve fırça darbeleri, yolu Da Vinci‘ye çıkarıyor. Yani “İsa’nın Vaftiz Edilişi” eserindeki bir bir ortaklık söz konusu değil.

Da Vinci‘nin 28’indeyken 62 x 47.5 cm ebatlarındaki kanvasına yağlıboyayla yaptığı “The Madonna of the Carnation” (“Karanfilli Madonna”), ressamın en sevdiği kent olan Milan’da tamamlandı. Şu an Münih, Alte Pinakothek‘te sergilenen resim, ilk dönem Rönesans’ın temsili olarak ilk kez Almanya’da sergilendi ve bugün hala Almanya’nın sanatsal anlamda gurur duyduğu eserlerden biri.

Image

Resme bakınca Meryem’i, diğer Da Vinci eserlerine göre daha farklı görüyoruz. Farklılığın kaynağı, Meryem’in Avrupa’dan gelen moda akımına uyumlu kıyafeti ve İncil’e göre pek kullanmadığı göğsündeki mücevher. Küçük bir yastık üzerinde oturan bebek İsa erkeklik organı görünecek kadar çıplak. Sağ koluyla bebek İsa’ya destek yapan Meryem, sol eliyle kırmızı bir karanfil tutuyor. Baş ve işaret parmaklarıyla zarif bir biçimde tuttuğu bu uzun saplı narin çiçeğin anlamı, ‘ilahi aşk‘tır. Bu İncil’de olduğu gibi Müslümanlık’ta da geçerli. Yüzünde hafif gülümser ifadeyle elindeki karanfile bakan Meryem, bu çiçekle bebek İsa’yla aralarında nesnel bir bağ kuruyor. Çiçeğe uzanmaya çalışan bebek İsa, bebekliğin verdiği kontrolsüzlükle hareket ediyor.

Image

 

Kırmızı karanfil üzerinde biraz daha durmak istiyorum. Küçük bir araştırma sonucu “karanfil çiçeği” tamlamasının ilk kez Yunan Edebiyatı’nda kullanıldığını okudum. Günümüzde de ‘sevgi’ anlamına gelen kırmızı karanfil, burada sanatsal manasından uzak, dinsel bir anlam ifade ediyor. Bir kısım Hıristiyanlar’ın inancına göre, çarmıha gerilen İsa’yı gören Meryem’in ana yüreği, büyük bir yıkım yaşıyor ve Betlehem meydanında gözyaşı döküyor. Bu gözyaşları, Kutsal Bakire Meryem’in gözlerinden yere düşerken kırmızı karanfil biçimini alıyorlar ve herkes bunu ilahi bir mucize olarak yorumluyor. Kimi yorumculara göre, resimdeki kırmızı karanfil de anlattığım bu hikayeyle simgeleştirilmiş. Buna göre, çiçeğe uzanan bebek İsa, geleceğini görmüş, annesini teselliye çalışıyor olabilir.

Image

Arka tarafa geçelim. Meryem’in solunda tutan ince boyuncu vazoda küçük bir demet çiçek var. En arkada ise ortadan ikiye bölünerek dört geniş pencere şeklinde görünen arka plan, aynı zamanda ışığın kaynağı da. Işık, güneşten geliyor. Oldukça karanlık olan odaya dolan gün ışınlarının odayı aydınlatması, ressamın eserlerinde çokça gördüğümüz kontrast tekniğinin başarısıdır.

 

 

 

Reklamlar

2 responses to “Leonardo Da Vinci’nin “The Madonna of the Carnation” eseri

  1. Geri bildirim: Leonardo Da Vinci’nin “St. John the Baptist” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Raphael’in “The Marriage of The Virgin” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s