Edouard Manet’in “The Luncheon on The Grass” eseri

Image

1832 yılının ilk ayında Paris’te dünyaya gelen Edouard Manet, diplomat kızı bir anne yargıç bir babanın oğlu idi. 51 yıllık yaşamında Realist resimlerle berber İzlenimcilik akımına da katkıda bulunan Manet, 30’unda, Salon‘un tepkisini çeken bir eser yaptı. “Le dejeuner sur l’herbe” adlı bu yağlıboya tabloda iki çıplak kadın ve iki giyinik adam var ve adamlar kadınlarla ilgilenmiyor. 

Manet‘in 1862’de başlayıp 1863’te bitirdiği “Le dejeuner sur l’herbe“, yine bir realist olan ancak edebi eserler üreten Emile Zola‘nın hayranlığını kazanmıştı. Görüşlerini “İyi ki Salon bunu reddetmiş, maazallah, bilgisizce yargılayacaklardı eseri!” şeklinde ifade eden yazara rağmen resim, eleştirmenler tarafından sert eleştirilere maruz kaldı. 208 x 265.5 cm ebatlarına sahip bu tablo, ‘sıradan bir gün‘ü temsil etse de ressamın en geniş tuvali.

Orijinal ismi “Le Bain” (The Bath) olan, ancak sonraları “Le dejeuner sur l’herbe” adı daha uygun görülen eser, İngilizce’de “The Luncheon on The Grass” olarak geçerken Türkçe’ye “Kırda Öğle Yemeği” olarak çevrildi. Modern giyimli iki adamın sohbete dalması, biri gölette yıkanmaya hazırlanan diğeri de yanlarında oturan iki çıplak kadına da bakmaması, eseri cinsel mesajdan uzak tutuyor ve bu yüzden eser Realizm kokuyor. Resim, Paris’te yapıldı ve şu an Orsay Müzesi‘nde sergileniyor.

Image

Mekan, pikniğe uygun bir ormanlık alan. Sağ taraftaki genç adam, keyifli bir şekilde uzanmış, dirseğinden destek alarak karşısındaki arkadaşına bir şey anlatıyor. Diğer genç adam ise bizim sağımıza doğru bir yere bakmakta ama arkadaşını dinlediği her halinden belli. Adamların yanında, hemen sol önümüzde oturan genç kadın ise çırılçıplak bir vaziyette oturuyor. Dizlerini kırarak oturuyor ve bir kolu, dirsekten dizine dayalı,eli çenesinde duruyor. Oturuşu yeterince dik değil ve bize doğru bakıyor.

Image

Arka tarafa gittiğimizde ise yarı çıplak bir kadın görüyoruz. Bu kadın, hemen yanındaki gölete girmiş, elbisesini sıyırarak yıkanmaya hazırlanıyor. Resimdeki en ilginç nokta, adamların ne yanlarında oturan çıplak kadınla ne de yıkanmaya hazırlanan bu kadınla ilgileniyor oluşu. Koyu bir sohbete dalan bu genç adamlar, cinsellikten ve cinsel mesaj vermekten fersah fersah uzaklar.

Image

Yer yer fırça darbelerinin belli olması sebebiyle ‘bitmemiş‘ denilen ancak ışığı arka plana kusursuz yansıtmasıyla hayranlık uyandıran Manet, resmin bize göre sol kısmına piknik sepetini yerleştirmiş. Bu sepetin yanında kadının kıyafetlerini görüyoruz. Demek ki kadın burda soyunmuş. Masa örtüsü, ekmek ve meyvelerin bulunduğu bu küçük alan, ‘Still Life‘ dediğimiz tarzda. Bu alan, eserdeki görüntünün bize gerçekten de sıradan bir gün olduğu duygusu uyandırıyor. Yani iki giyinik adam ve iki çıplak kadın olmasına rağmen her şey o kadar olağan ki Manet bunu çok rahat, sanki bir Still Life eseri yapar gibi tamamlamış.

Image

 

Eserde gördüğümüz erkek figürlerden biri, ressamın kardeşi Gustave, diğeri ise kayınbiraderi Ferdinand. Öndeki çıplak kadın ise iki kimliğe sahip. Şöyle ki Manet, en çok resmettiği modeli Victorine Meurent‘in yüzünü yerleştirdiği bu figürüne eşi Suzanne Leenhoff‘un dolgun vücuduyla tamamlamış.

 

Reklamlar

3 responses to “Edouard Manet’in “The Luncheon on The Grass” eseri

  1. Geri bildirim: Edouard Manet’in “A Bar At The Folies-Bergere” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Edouard Manet’in “The Fifer” eseri | Resim Biterken

  3. Geri bildirim: Edouard Manet’in “Olympia” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s