Matthias Grünewald’ın Isenheim Altarpiece’sinden “Nativity” parçası

Image

Matthias Grünewald, 58 yıllık yaşamı boyunca pek çok eser çıkardı ve bunların neredeyse hepsi din temalıydı. Ancak elimizde Grünewald‘ın yalnızca 10-12 adet yağlıboya eseri ve sayıca biraz daha fazla çizimi bulunuyor. Eserler yok oldu. Bunun sebebi, 1618’de başlayıp tam 30 yıl süren Avrupa Savaşları’dır. Gerisi mutsuz bir evlilik, melankolik bir yaşam. Alman Rönesansı için önemli bir değeri olan Grünewald‘ın 1512 ile 1516 yılları aralığında yaptığı ahşap üzeri yağlıboya Altarpiece’sinin bir kanadından bahsedeceğim.

Hakkında geniş bilgiden ziyade kesin bilgi olmayan Matthias Grünewald‘a dair bilinenler, sanat tarihçilerinin uzun araştırmaları sonucu ortaya çıktı. 1470 doğumlu ressam, 1528 yılının Ağustos ayından hayatını kaybetti. Albrecht Dürer‘le çalıştığı da bilinen Grünewald, 42 yaşında, Fransa sınırları içinde yer alan Isenheim’deki St. Anthony Hastanesi Manastırı için bir Altarpiece hazırlamaya başladı. Tema elbette İncil‘di ve pek çok usta ressamlarca farklı farklı yorumlanan “İsa’nın Doğuşu” hikayesi, ressamımızın da elinden geçti.

Bahsedeceğim eser, ahşap üzerine yağlıboya tekniğiyle yapılmış, İncil’deki “İsa’nın Doğuşu“, yani “Nativity” hikayesi ve hemen o esnada meleklerin konser verişini gösteren “Concert of Angels“in Grünewald tarafından resimlenişidir. Betlehem’de dünyaya gelen Bebek İsa, bakire Meryem‘in oğlu olarak dünyanın mucizesi ve dünyanın kurtuluşu idi. Dolayısıyla İsa’nın doğduğu gün, çok önemiydi. Bugünün şerefine melekler konser verdi. Eserin sol kısmında bunu görüyorsunuz. Özellikle sol ön taraftaki melek, ‘viola da gamba‘ denilen viyolonsel tarzı bir alet çalıyor. Meleğin bu aleti çalış biçimi uzun süre tartışıldı, çünkü bilenler viola da gamba çalarken el bu şekil durmayacağını söylüyorlardı. Meleklerin ne çaldığı da uzun süre konuşuldu. Luka Bölümü‘ne göre çaldıkları “Nunc dimittis“, yani “Song of Simeon“.

Image

Arka tarafta, şapelin içinde duran meleklerden yalnız ikisi viola da gamba tutmakta. Özellikle biri var ki bize Grünewald‘ın dehasını kanıtlıyor. Yeşil, tüylü yaratık elbette bir melek değil. Onun Lucifer olduğu tahmin ediliyor. İncil’e göre Cennet’ten kovulan Şeytan, insanoğlunu yoldan çıkarmak için çalışacaktı ve burada gördüğümüz yeşil yaratık da Meryem’e odaklanmayan tek varlık.

Image

Şapelin giriş kapısında başının etrafında bir nur halkası olan uzun saçlı bir melek görüyoruz. Bu meleğin, “İsa’yı doğurmadan önceki Meryem’in görünüşü” olduğu söyleniyor. Bu sadece bir iddia. Meryem’in arka tarafına geldiğimizde ise bir bahçe görüyoruz. Bu kapıları kapalı bahçe, Meryem’in bekaretini simgeliyor. Meryem’in başının çevresinde yine bir nur halkası var. Odaya geldiğimizdeyse bir küvet ve havlu görüyoruz. Bu detaylar, odaya bir bebeğin doğmuş olduğunu destekleyici unsurlar.

3 ayrı panelin birbirine monte edilmesiyle ortaya çıkan Isenheim Altarpiece, 265 x 304 cm ebatlarına sahip. Eser, Fransa; Colmar’daki Unterlinden Müzesi‘nde sergileniyor.

Reklamlar

4 responses to “Matthias Grünewald’ın Isenheim Altarpiece’sinden “Nativity” parçası

  1. Geri bildirim: Hieronymus Bosch’un “The Garden of Earthly Delights” triptiğinin dış kanatları “Creation of the World” | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Rembrandt’ın “The Music Lesson” eseri | Resim Biterken

  3. Geri bildirim: Matthias Grünewald’ın Isenheim Altarpiece’sinden “Nativity” parçası | Resim Biterken | hayri166's Blog

  4. Geri bildirim: Raphael’in “The Marriage of The Virgin” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s