Edgar Degas’ın “L’Absinthe” eseri

Image

Fransız İzlenimci ressamlardan Edgar Degas, “L’Absinthe“yi 42 yaşında tamamladı. Sergilendiğinde, sanatsal görüşten uzak o meşhur Parisli bohemler tarafından yerildikçe yerildi ve nihayetinde eser depoya kaldırıldı. “Au Cafe“, “A Sketch of a French Cafe“, “The Absinthe Drinker” gibi isimlerle sergilenen eser, yeniden karşımıza çıktığında “L’Absinthe” adını almıştı. 

Absentten bahsedelim. 1792 senesinde bir Fransız doktor tarafından icat edilen Absent, Fransız aristokratları, devlet adamları, bohemleri tarafından tüketilmeye başlandı. Alkol oranı fazla olan ve bu sebeple yıllarca yasaklanan Absent, yayınlanan bildirgeye göre “delirtir, katil eder”di. Elbette bu tüketimi önleyemedi. Hakkında yazarken arada not düştüğüm Vincent Van Gogh da tam bir Absent bağımlısıydı ve onun gibi pek çok sanatçı yüzünden Absent, “ilham içkisi” olarak anılmaya başlandı.

Image

Resimde bir kadınla adam görüyoruz. Lafta ‘çift’ olan ikili, resmin bize göre en sağında duruyor. Bizim baktığımız açı, ikiliyi çaprazlama görüyor. Yani Degas, yansıttığı açı itibariyle sanki kafede bir masada oturuyormuş gibidir. Erkek, masayı daha fazla kaplamış, kadını masanın dışına doğru itmiş. Bu konumlama, kadın figürümüzün yalnızlık hissini destekliyor. Süslü kıyafeti, şapkasına bakılırsa bir bohem olan bu kadın, düşük omuzları, sıkıntıya varan boş ve dalgın bakışlarıyla derin bir yalnızlığın içinde. Önünde bir kadeh Yeşil Şeytan, yani Absent duruyor. Adam ise Absent içmiyor.

Image

İki figürümüzün arka tarafında bir dev aynası mevcut. Burada kadının ve adamın baş arka gölgeleri görünüyor. Öte yandan Degas‘ın yaşama bakış açısını yansıtan bir gerçek var; insan figürlerinin resmin ortasında olmaması. Hiçbir insanın hayatın merkezi olmadığına, hepimizin hayatın bir parçası; zincirin bir halkası olduğuna inanan Degas, bu resminde özellikle erkek figürünün bedeninin bir kısmının sağdan kesilmesi, ressamın görüşlerinin açık ifadesidir.

Biz, önümüzde duran masaya baktığımızda rulo şekline getirilmiş bir gazete, kül tablası gibi eşyalar görüyoruz. Bu masada büyük ihtimalle biri oturuyor. Yukarıda bahsettiğim ‘insan odaklı olmama’ durumunu destekleyen bu masa, kadının kalabalık içinde daha da belirginleşen yalnızlığına gönderme yapıyor.

Image

Kimi yorumcular tarafından Degas’ın “Absentten uzak dur, Absent kötüdür” mesajı verdiğine inanılan resim, İngilizler’e göre “yozlaşan Fransa’dan bir sahne” idi. İlk sergilendiğinde Absent içmesi ve bir adamla kafede Absent içmesi sebebiyle ‘fahişe’ yakıştırması yapılan bu kadın figürünün modeli, o zaman 20 yaşında olan Ellen Andree‘dir. Erkek figürümüz ise o zaman 52 yaşında olan bir bohem ressam Marcellin Desboutin‘dir. Mekan ise Paris’teki Cafe de la Nouvelle Athenes. 92 x 68 cm ebatlarındaki bu yağlıboya eser, Orsay Müzesi‘nde sergileniyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s