Pablo Picasso’nun “Les Demoiselles d’Avignon” eseri

Image

1973 yılında kaybettiğimiz İspanyol ressam Pablo Picasso’nun adı, kendisinden önce gelen ve pek çok ressama ilham kaynağı olan usta isimlerden daha çok bilinmekte. Bunun tabii ki sebepleri vardır, ben bunları bir kenara bırakarak Picasso‘nun var olan ve gün be gün büyüyen ünüyle yine onun kadar ünlü bir tablosunu anlatmaya çalışacağım. “Les Demoiselles d’Avignon” veyahut “The Brothel of Avignon“; Türkçesi ile “Avignonlu Kızlar“, 1907’de tamamlandı.

Önce size 243.9 x 233.7 cm gibi bir hayli büyük tuvale yağlıboyayla yapılmış bu eserin nasıl oluştuğu, nasıl karşılandığı ve akıbetinden bahsedeyim. Memleketi İspanya’nın birçok yerini gezen Pablo Picasso, 1904 yılında Fransa’ya yerleşti. Çok uzun zaman üzerinde çalıştığı “Avignonlu Kızlar“, Barcelona’daki bir genelevin ressamımız üzerindeki etkisiydi. 800 küsur taslak, Afrika’nın uzun tahta yüzler şeklindeki maskeleri, arkaik heykellerin biçimleri, çeşitli baskılar, kadın bedenleri ve tabii ki Picasso‘nun deneyimleriyle oluşan bu eser, ilk sergilendiği zaman erotik ve saldırgan bulunduğu gerekçesiyle uzun süre geri planda kaldı. Öyle aşırı tepki verdiler ki ressamın yakınları dahi birbirine ters düştü. Eleştiriler bir yana, sanat tarihinde önemli bir yer verildi bu eser. Tek başına, yani teknik olarak Kübizm olmasa da içinde barındırdığı Dışavurumcu, İlkel ve Realist çizgilerle Kübizm ateşinin ilk kıvılcımlarından biri oldu. 

Image

Resme baktığımızda beş kadın görüyoruz. Kadınların bedenleri normal ölçülerden çok uzak, hatta bozuk, karışık ve anlaşılmaz. En kaba haliyle her birinin bedeni birbirinden ayrılmakta. En sola gelelim; İspanyol suratlı, yüzü Afrikalılar gibi kara, bedeni en düzgün, daha doğrusu en anlaşılır hatlara sahip olan bu kadın, sol eliyle kırmızı renkli perdeyi çekiyor. En sağdaki kadına gelelim; yazımın başında dediğim Afrika maskelerinden takmış olan bu kadının bedeni yere çömelmiş olan kadınla bütünleşmiş gibi görünüyor. Bu iki kadının bedenleri, diğerlerinden farklı olarak hem ön hem arka profilden görünmekte. 

Image

En soldaki gibi en sağdaki kadın da sanki perdenin ardındaymış gibi bir izlenim veriyor. Ortada duran iki kadın ise kollarını şuh bir şekilde baş üstünden çaprazlama arkaya almış, poz vermekte. Bakışlarına dikkat kesilince, ifadesizlik insanı küçük çapta bir şoka sokuyor. Bu soğuk bir his. Tıpkı lahana bebekler gibi. Sanki sahnenin ortasındaymış gibi duran bu iki kadın, resimde de öne çıkıyor.

Image

Estetik kaygıdan uzak, sanki parçaları birleştirerek çözülen bulmacalar gibi duran bu beş kadının bedeni, bize göre soldan sağa doğru gittikçe bozuluyor. Yani en solumuzdaki kadının hatları belirginken en sağdakinin hatları parçalı. Cezanne, El Greco, Matisse etkisinde kaldığını gizlemeyen Pablo Picasso, resmin alt orta kısmına üzüm salkımı, karpuz dilimi, elmalı, armutlu bir natürmort yerleştirmiş. Eser, NY Modern Sanatlar Müzesi’nde.

Image

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s