Paul Gauguin’in “Arearea” eseri

Image

1903’te kaybettiğimiz Paul Gauguin‘i genellikle parlak tonlarını tercih ettiği boyaları ve yuvarlak hatlı formlarıyla tanıyoruz. İzlenimcilik akımına verdiği eserleri ve özellikle Tahiti‘de yaptıklarının beğenilmeme; sonrasında pek çok ressama ilham kaynağı olmasıyla hatırlanır. 15 Mart’ta Tahitili karısı Tehura‘nın başrolünde olduğu “Spirit of Dead Watching“inden bahsettiğim Gauguin‘in yine Tahiti periyoduna götüreceğim sizi. Fransa Polinezyası’nda yaptığı “Arearea“, adeta bir belgesel sahnesi.

1891 Nisan ayında yerleştiği Tahiti kültüründen çok etkilenen, deyiş yerindeyse ‘büyülenen’ Paul Gauguin, 1892 yılında bitirdiği “Arearea“yı bir sene sonra Paris’e gönderdi. Tahmin edeceğiniz üzere beğenilmedi. Hatta seneler sonra baştacı edilecek bu eserle alay edildi. 75 x 94 cm ebatlarındaki yağlıboya resim, Orsay Müzesi’nde sergilenmekte.

İngilizce’ye “Jokes” veyahut “Joyfulness“; Türkçe’ye “Eğlenti” olarak çevrilebilen eser, Tahiti‘nin kırsallarında bir grup kadın arasında geçiyor. Resme baktığımızda bölge kültürüyle direk yüz yüze geliyoruz. Gauguin‘in parlak renkleri bu eserde de karşımıza çıkıyor.

Image

En önden başlayalım. Çokça eleştiri alan kırmızı renkli köpek (Tahiti’deki köpeği Pego’yu model aldı), hemen önde oturan iki kadından bağımsız görünüyor. Yerel kıyafetli kadınlardan bize göre solda olan, flüt çalıyor. Bu, resme müzik katıyor, eserin en önemli öğesi budur. Arka tarafta büyük bir heykel, daha doğrusu bir put görüyoruz. Tahiti’deki evinde bulunan bir Maori heykelini model alarak yaptığı heykele üç kadın çeşitli danslar yaparak tapınmakta. Bu sahne de bizi Tahiti kültürüyle direkt karşı karşıya bırakıyor.

Image

Önde flüt çalan kadın ve onu dinleyen arkadaşı, aslında arkadaki sahneyi yaratıyor. Yani, bir düş-gerçek ikilemi var. Müziğin sesi eserde bir ahenk yaratıyor ve gerçekte, arkada gördüğünüz put ve tapınan kadınlar yok. Kırmızı renkli köpek ise bu gerçeği sorgulatan bir diğer figür. Kompozisyon itibariyle ilkel bir sahne gördüğümüz “Arearea“da kırmızı, turuncu, yeşil ve zeminde kahve tonları hakim. Gölge yok, derinlik yok, gökyüzü yok ama ışık keskin.

Image

Reklamlar

One response to “Paul Gauguin’in “Arearea” eseri

  1. Geri bildirim: Paul Gauguin’in “Where Do We Come From? What Are We? Where Are We Going?” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s