Raphael’in “The Sistine Madonna” eseri

Image

İtalyan Rönesansı‘nın önemli isimlerinden Raphael (Raffaello Santi), son yağlıboya resmini 30 yaşında yaptı. 37’sinde son nefesini veren sanatçının bu son eseri “The Sistine Madonna“, sanat tarihine verilmiş en değerli işlerden biri oldu. Bu eser öylesine değerliydi ki alttaki iki çocuk melek figürü, kompozisyondan bağımsız olarak apayrı bir ün elde etti. 

1483 doğumlu İtalyan ressam Raphael, 1508’de Papa II. Julius‘un isteği üzerine Vatikan’a gitti. Katolikler’in kutsal yeri olan Vatikan’da Papa II. Julius‘un kütüphanesini duvardan duvara resimleyen Raphael, Michelangelo’nun “The Creation of Adam” eserinden çok etkilendi ve üzerindeki bu etki, bahsedeceğim esere de yansıdı. Ustamız, “The Sistine Madonna“yı Piacenza’daki San Sisto Vecchio Kilisesi için, yine Papa II. Julius‘un isteği üzerine 1512 ile 1513 aralığında tamamladı. Esasen Papa II. Julius’un tabut kapağı olarak tasarlanan bu eser, bir altarpiece‘dir; yani mihrabın arkasına yerleştirilen resim olarak kullanıldı.

Image

Resme girmeden önce bazı detaylar aktaracağım. ‘Sistine‘ ismi, 258 yılında ölen Aziz Sisto, yani Saint Sixtus II’den geliyor. Resmin solunda gördüğünüz yaşlı adam da kendisidir. 265 x 196 cm ebatlarındaki eser, 1754’te yerinden alınıp Dresden’e taşındı. Dostoyevski’den Nietzsche’ye, Wagner’den Goethe’ye kadar birçok önemli kişiyi etkileyen eser, bugün Dresden’deki Alte Meister Galerisi‘nde sergilenmektedir.

Image

Gelelim resme. Resmin tam ortasında yeşil perdeler açılmış, kucağında bebek İsa‘yı tutan Meryem‘i görüyoruz. Meryem tam karşıya kaygılı bir ifadeyle bakıyor. Bebek İsa ise kendini sıkıntıyla kasmış, gergin bir biçimde Meryem’le aynı yere bakıyor. Ana oğulun baktığı yer, soldaki Aziz Sisto‘nun sağ eliyle işaret ettiği yer. Bunun çok anlamlı bir açıklaması var. Kilisenin tasarımı, bu eseri Çarmıha Gerilmiş İsa ikonunun tam karşısına yerleştirecek pozisyondaydı. Yani Aziz’in işaret ettiği ve Meryem’le oğlunun telaşla baktığı yer, İsa‘nın başına gelecek felakettir. Biliyorsunuz, kendisine inanılmayan İsa, çarmıha gerilerek cezalandırılmıştı. Resimde de bu insanlıkdışı olayın yankısı vardır.

Image

Image

Meryem‘le oğlunun sağındaki kadın, Azize Barbara‘dır. Azize BarbaraÇarmıha Gerilmiş İsa‘ya bakamamakta, hüzün ve ağırbaşlılıkla başını öne eğmektedir. Aziz Sisto‘nun hemen alt tarafında yer alan Papalık Tacı‘na da dikkatinizi çekmek isterim.

Meryem’le oğlu bulutların üzerinde duruyor. Öte yandan yakından bakmadıkça net olarak görülmeyen bir detay daha var; Meryem‘in arkasındaki beyaz alanda onlarca melek yüzü yerleştirilmiş. Meleklerin yüzleri, kutsal kadın ile oğlunun üzerine Tanrı’nın Işığı‘nı getirmişlerdir. Hemen altta iki çocuk melek görüyorsunuz. Bu çocuk melekler, belki resmin bütününden bile meşhurdur. Meryem ile oğluAziz ve Azize ve Çocuk Melekler olmak üzere üç ana konunun bir arada bulunduğu bu kompozisyonda kuşkusuz ki Çocuk Melekler öne çıkıyor. Bu Çocuk Melekler‘in dirseklerini dayadığı ahşap görünümlü yer, yazımın en başında dediğim gibi Papa II. Julius’un tabut kapağıdır.

Image

Reklamlar

One response to “Raphael’in “The Sistine Madonna” eseri

  1. Geri bildirim: Hieronymus Bosch’un “The Garden of Earthly Delights” triptiğinin dış kanatları “Creation of the World” | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s