Edward Hopper’in “Nighthawks” eseri

Image

Edward Hopper, 1882 yılında Amerika’da dünyaya geldi. Konusuyla, rengiyle Modern Realizmi en iyi resmedenlerden biri olan Hopper, 60 yaşında bir yağlıboya tablo eserini tamamladı. “Nighthawks” (Gece Kuşları) adlı bu tablo, Pearl Harbor faciasının yarattığı üzüntü ve kasveti yaşayan Amerika’nın Manhattan Bölgesi’nde yer alan Greenwich Village’daki ucuz bir restoranı ve içerisindeki dört kişiyi içeriyor. 

Japonya’nın 1941 yılında Amerika’ya bağlı Hawaii Adaları’ndan Pearl Harbor’a saldırması, ülkede bir buhran yarattı. Zaten maneviyat sahibi, mutlu ve rahat insanın az bulunduğu ülkede insanlar daha da rahatsız ve kaygılı bir hale geldiler. Piramitin en altında bulunanlar  dahi ‘Sanayi Toplumu‘na uyum sağladılar. Ressamımız Edward Hopper da bu dönemi bizzat yaşamış ve derinleştirmişlerden biri.

Image

Tam olarak 21 Ocak 1942 tarihinde bitirdiği “Nighthawks” adlı tablosunun esin kaynağı, Manhattan’da bulunan evinin yakınlarındaki bir restoran. Kaldırımdan geçen birinin kafasını kaldırıp restorana baktığında gördüğü manzarayı yansıtan eserde zamanın saat 22:00’dan sonra olduğunu düşünüyorum. İçeride üç müşteri ve bir garson var. Müşterilerden ikisi, ilişki yaşayan ya da evli bir çift. Diğer müşteri, bize arkasını dönmüş, bir başına oturuyor.

Beyazlar içinde tertemiz ve kibar görünen sarışın garsonun başındaki denizci şapkası, Hopper‘in Pearl Harbor göndermesi olabilir. Kadının koyu renk rujuyla uyumlu kırmızı elbisesi ve kahverengi saçları, tablodaki esas renkler. Kadınla erkek yan yanalar, fakat birbirleriyle iletişim veyahut temas halinde değiller. Kadın bir şey yiyor, ancak yediğine değil; düşünceleri yüzünden önünde bir noktaya bakıyor. Yanındaki adam sigara içiyor, düşünceli, sıkıntılı. Garson genç ise içlerinde en rahat görüneni. Yalnız, o da mutlu değil. Diğer müşterimiz ise önündeki uzun masaya yaslanmış, sırtında hafif kamburu çıkmış bir biçimde duruyor. Şık giyimi itibariyle o da endüstri toplumunun bizzat içinde.

Image

Resimde ışık, açık sarı tonlarındaki duvarlara, sağ arkada duran iki kazana ve tuvalet kapısına vuruyor. Müşterilerin dayalı olduğu kiraz ağacından yapılma masa ve garsonun bölgesi de aydınlık. Mutfak ve çıkış kapısı görünmüyor. Camekandan içerisi görünen restoran, sanki müşterilerini içine hapsetmiş gibi görünüyor. Bunu farketmek için dönemin psikolojik etkisini bilmek gerek, çünkü Amerika’da her şey “American Dream” (Amerikan Rüyası) diye tabir edilen o cennet vaatlerinin altında kalıp toz pembe görünüyor.

Image

Camekan kaplı restoranın üst kısmında, Madison reklamcılığının önemli dönemlerine denk düşen bir reklam görünüyor. Phillies marka sigara reklamında “Only 5 ¢” diyor. Bu da American Dream fikrimi destekliyor. Restoranın köşesine gelince bir şey daha dikkat çekiyor; camekanın köşe tarafının köşegen değil, oval bir şekilde devam etmesi. Karşıdaki kırmızı binanın bir kısmına vuran flüoresanın da yeni bir icat olduğunu eklemeliyim.

Image

Resmin ismi, yani ‘Nighthawk‘, anlam itibariyle dilimize “Gece Baykuşları” olarak çevriliyor. Müşterilerin günün bitiş saatlerinde bir restoranda kahve içip hamburger yemesi bu adı haklı çıkarıyor. Bazı yorumcular, çiftin baykuş duruşları ve burunları sebebiyle bu adı daha bir destekliyor. Hopper’in erkek figürler için ayna karşısında poz verdiği ve kadın figürü için de kızkardeşi Marion’dan yardım istediği 84.1 x 152.4 cm ebatlarındaki eser, 3 Milyon Dolar’a satıldı ve Chicago’da Sanat Enstitüsü’nde sergileniyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s