Paul Cezanne’nin “The Boy in the Red West” eseri

Image

Fransız ressam Paul Cezanne, Kübik çizgilerin babasıdır. Şöyle ki Cezanne, ‘Art İzlenimcilik’ dediğimiz akıma dahil edilen eserlerinde Kübist çizgiler kullandı. Bu, O’nun özgünlüğüydü ve ölmeden 25 yıl evvel dünyaya gelen İspanyol ressam Picasso‘ya farkında olmadan Kübizm‘e giden sapağı gösterdi. Cezanne’nin 1888’de tamamladığı “The Boy in the Red West” (Kırmızı Yelekli Çocuk) eserinden bahsedeceğim. Aslında bu konu, bir seri. Yani 4 yağlı, bir suluboyayla yapılmış “Kırmızı Yelekli Çocuk” var. Ben yukarıdakini esas alıyorum.

Yüksek öğrenimini resim üzerine yapan Paul Cezanne, karakter sahibi bir adamdı. İnsanlarla sözlü veyahut dokunma şeklindeki temastan hoşlanmayan, meslektaşlarıyla iletişim kurmayan, genellikle cansız varlıklarla çalışmaktan hoşlanan bir yetenekti. 1906’da evden çıktığı soğuk ve yağmurlu bir günde hasta olan ressam, zatürreeye çeviren hastalığına yenik düşerek 67 yaşında hayatını kaybetti.

Cezanne’nin “The Boy in the Red West“, orijinal adıyla “Le Garçon au Gilet Rouge” adlı serisinin ilk eseri, 1888 senesinde yaptığı bu yağlıboya tablodur. Modelimiz, İtalyan Michalengelo di Rosa. Kendisi profesyonel olarak modellik yapmış. Kovboy şapkası, beyaz gömleği, kahve tonlarındaki pantolonu ve tabii ki kırmızı yeleğiyle genç çocuk, sağ elini kibar bir biçimde beline almış, arkaya yaslanmış, sol tarafa doğru bakıyor. Yanakları hafif kızarmış olan genç çocuğun sağ tarafında (bize göre sol) bir sandalyenin varlığı dikkat çekiyor.

Image

Serinin 1.si

Hemen ikinci esere gelelim; işte bizim eserimiz bu. 1889’da tamamlanan bu tabloda renkler çok daha parlak görünüyor. İlk resimde karanlık arka planın yanı sıra bu eser daha aydınlık, özellikle çocuğun yeleğinin kırmızısına vurgu yapılmış. 46 x 30 cm ebatlarındaki bu resimde yeleğin iki renkli olduğunu da farkediyoruz. Bir İtalyan işçi çocuğu olan modelimizin kontrast yeleği bugün hala moda.

Image

Serinin 2.si (esas olan)

Esastan kopmadan, gencin elleri ve yüzündeki yeşil kullanımı, Cezanne‘nin yabani tarafını gösteriyor. Matisse‘ye göre de bu böyle ve bu portreyi 16. Yüzyıl portrelerine benzetiyor. Yelekteki kırmızı rengin yanında mor kullanımı da Cezanne‘nin renk algısına dair ipuccu veriyor. İlk resimdeki beyaz gömleğe karşın bu eserdeki gömlekte lavanta rengi, pembe tonları, yeşil ve yine maviyi görüyoruz. Bu tablodaki perspektif, gencin kolunun duruşu ve tüm figürlerin kusursuz uyumu, Kübizm‘in yolunu açmış.

Image

Serinin 3.sü

Üçüncü eserde gencin saçlarının uzun olduğunu net olarak farkediyoruz. Cezanne‘nin sol profilinden resmettiği genç, burada bir nebze daha az toy görünüyor. Şapkası elinde ve sanıyorum cebi dolu.

Image

Serinin 4.sü

Dördüncü eserde gencimiz sağa doğru bakıyor. Göz çevresindeki kırmızı kullanımı, ona yorgun bir görüntü vermiş. Sağdan, soldan, eli belinde pozlarıyla resmedilen Kırmızı Yelekli Çocuk, serinin son eserinde bize doğru dönmüşse de başka yana bakıyor. 1890 yılında tamamlanan bu eserden başka bir de suluboya tablosu var. Onu da aşağıda paylaşıyorum.

Image

Suluboya

Reklamlar

4 responses to “Paul Cezanne’nin “The Boy in the Red West” eseri

  1. Geri bildirim: Paul Cezanne’nin “Factories Near Mont de Cengle” eseri | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Paul Cezanne’nin “The Forest” eseri | Resim Biterken

  3. Geri bildirim: Paul Cezanne’nin “The Bather” eseri | Resim Biterken

  4. Geri bildirim: Bir anekdot 12: Paul Cezanne’nin Aix-en-Provence’deki atölyesi | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s