Gustav Klimt’in “Portrait of Adele Bloch-Bauer” eseri

Image

Viyana, Gustav Klimt için; Viyana için de Gustav Klimt çok önemliydi. 1800’lerin ikinci yarısında ‘Sembolizm‘ akımına verdiği eserlerle adını sanat tarihine gerçek manada ‘altın harflerle‘ yazdıran Klimt’in 1907’de tamamladığı “Portrait of Adele Bloch-Bauer I“den bahsedeceğim ve bu bahiste gizli mekan Viyana‘dır. Yahudi bir kadın olan Adele’nin diğer tablosu “Portrait of Adele-Bloch-Bauer II” de 1912’de tamamlandı. Bu önemli, çünkü Klimt ilk kez bir modelle iki portre için çalışmıştı.

1862’de Avusturya’da dünyaya gelen Gustav Klimt, 1918’de hayatını kaybetti. Gerçek bir Viyana aşığı olan ressam, başkentte sanatı geliştirmek adına birkaç ressamla birlikte Secession Birliğini kurduysa da erotik çizgisi devletle uyuşmadı ve bazı sebeplerden dolayı birlikten ayrıldı.
 Image
41 yaşındayken arkadaşı Ferdinand Bloch’un ricası üzerine Bloch’un eşi Adele Bloch-Bauer‘in portresini yapmayı kabul eden Klimt, aynı yıl taslaklar çıkardıysa da portreyi 3 yılın sonunda çıkarabildi. 138 cm‘ye 138 cm boyutlarındaki esere baktığımızda ellerini kavuşturmuş zarif, acıya meyilli ama entelektüel, asil ve modern bir Yahudi kadının bakışlarımıza karşılık verdiğini görürüz. Klimt’in gerçek altın (babası Katolik bir mücevher ustasıydı) kullandığı eserde altın parçalı, göz figürlü elbisesinin ihtişamına karşın mütevazı, mesafeli, narin ve biraz kederli bir hali olan Adele, yine altın rengi arka planla bütünleşmiş.
 Image
9 Ağustos 1881 tarihinde dünyaya gelen Adele Bauer, manik depresifti. Yüksek sınıfa mensup olan Adele’nin salonunu akşamları Stefan Zweig, Gustav Mahler, Johann Strauss, Jacob Wassermann gibi isimler doldururdu. Eşi Ferdinand’la evlenince en büyük tutkusu sanat eserlerini satın almaya devam eden Adele, Klimt’in de iyi bir müşterisiydi. Öyle ki menenjitten ölmeden 6 yıl önce, 1919 senesinde Klimt adına bir yer yaptırıp usta ressamın eserlerini burada saklamıştır.
 Image
Klimt‘in, Adele’nin içindeki ‘Femme Fatale‘yi ortaya çıkardığı bu tablo, ressamın diğer kadın portreleri gibi ‘kadını soymadan çıplak bırakan‘ cinsten. 2006 yılında New York’taki Neue Galerisi‘nin sahibi Ronald Lauder tarafından 135 Milyon Dolar’a satın alındı ve Lauder, eser için “Neue Gallerie’nin Mona Lisa’sı” yorumunu yaptı. Lakin bu eser, yıllarca dava konusu oldu. Adele’nin Viyana’da sergilenmesini vasiyet ettiği portre, 2. Dünya Savaşı’nda Naziler’in eline geçti ve açık artırmayla Viyana’dan çok uzaklaştı. Eserin peşini bırakmayan Maria Altmann‘ın durumu (Adele’nin yeğeni), Terrence Turner’in çektiği 2008 çıkışlı “Adele’s Wish” adlı filmde de gösteriliyor. Ayrıca eserin hengameli yolculuğu “Stealing Klimt” adlı 2007 çıkışlı belgesele de yansıtıldı.
Image
Bu da 1912’de yapılan “Portrait of Adele Bloch-Bauer II”.
Reklamlar

3 responses to “Gustav Klimt’in “Portrait of Adele Bloch-Bauer” eseri

  1. Geri bildirim: Gustav Klimt’in “Beethoven Frieze” adlı frizi | Resim Biterken

  2. Geri bildirim: Gustav Klimt’in “The Kiss” eseri | Resim Biterken

  3. Geri bildirim: Gustav Klimt’in “Goldfish” eseri | Resim Biterken

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s